Jeg hører rykter om at de summene som vi opererer med her inne for lønn ikke er den hele og fulle sannheten. Ikke at tilværelsen er bare solskinn for de nyansatte pilotene, men den er kanskje noe bedre enn det man får inntrykk av når man nevner lønn på EUR 3100 per måned, indikasjoner om at man må spare EUR 1000 per måned i pensjon, betaling for helseforsikring osv., men også betydelig under det som er indikert med lønn på NOK700k...
Faktum er, så langt jeg er informert, at man i tillegg til denne lønnen har en diett og en housing allowance på tilsammen rundt 10.000
NOK/måned. Ikke ubetydelig sett i forhold til at basislønnen er EUR 3100. Legger man sammen disse, og det forhold at man kan søke om frivillig medlemskap i folketrygden med full dekning for sykelønn, pensjon og helse for noen og 20% av lønnen, så koster normal dekning som vi fleste andre i Norge har det rundt 8000
NOK/måned. Ikke gratis, akkurat, men da har man iallefall normal dekning (inkl pensjon). I tillegg kommer da vanlig inntektsskatt samt eventuelle andre pilotspesifikke forsikringer.
Det betyr altså at man har noe bedre betalt enn det en del her indikerer (og dekning for helse + sykelønn + pensjon trenger ikke være så kostbar som en del indikerer, samt at utgifter til TR allerede er trukket fra før de summene jeg viser til). Men dette er også vesentlig lavere inntekt enn det som oppgis som gjennomsnittsinntekter for piloter og det som har vært trukket frem av inntekt på NOK700.000. Skulle man gjette på en utbetalt lønn basert på dette (med full dekning i Folketrygden) så snakker vi sannsynligvis om 13-14-15k per måned. Alternativt om man kun tar helseforsikringen så snakker vi vel om drøyt 17k utbetalt. Ikke veldig super lønn, men det sies også at lønnen i seg selv er akseptabel (men at det er andre forhold som ikke er det).