View Single Post
Old 16-04-2012, 23:24   #109
Commuter
ScanFlyer Silver

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Poenget mitt med å trekke frem dette var ikke å diskutere boikott av Nike eller Adidas, men at folk flest ikke bryr seg om slike ting som arbeidsvilkår for de som produserer det vi konsumerer. Ergo så er det ikke sikkert at "tapet" for DY trenger å være spesielt stort ved å opptre som de gjør.
Her er vi helt enige! Folk kommer til å glemme DY sine handlinger innen 6-12 måneder etter konflikten er ferdigstilt - uavhengig av utfall. Derfor er det viktig å sikre en ryddig prosess og ryddige vilkår med en gang.

Quote:
Ja, det er klart det er en forskjell. Spørsmålet er om hva som er å oppfatte som "dumping" av vilkårene. At vilkårene blir dårligere er definitivt ikke det samme som dumping (om du mener i forhold til sosial dumping). Det er også klart at vilkårene til piloter har historisk sett vært eksepsjonelt gode (se f.eks. statistikken som Wahoo viser til), og selv om dette ikke er verden for alle i dag (og spesielt ikke ferske piloter) så er det vel muligens slik at en nedjustering av vilkårene merkes ekstra godt. Det er klart man da vil kjempe for å beholde gode vilkår.
Det er stor forskjell på en reduksjon i lønn og vilkår som har vært eksepsjonelt gode, og innføring av elementer i kontrakten som gjør yrket til mindre bærekraftig. Min reaksjon går ikke på at piloter må moderere seg (og det har de også gjort de siste årene), men heller mot en lønn som er så presset at folk må belage seg på overtid eller ekstrajobb, medarbeidere som er redd for å sykemelde seg, og medarbeidere som er redd for å uttale seg om negative hendelser på jobben. Dette reduserer sikkerhet for kunden og skaper uverdige forhold for medarbeideren.

Quote:
Jeg er enig i at holdningen i ledelsen i DY synes å være unødvendig steil, men samtidig så kjenner ikke jeg konkurransesituasjonen til DY annet enn nokså overfladisk gjennom å ha bladd gjennom årsrapporter o.l. Kanskje ser de noe som vi ikke ser? De har jo vært flinke til å tilpasse seg hittil, og vist at de synes å forstå hvordan disse markedene fungerer. Det punktet jeg håper at Kjos & DY firer på er i forhold til sykelønn (selv om det ikke er umulig å kjøpe seg forsikring som dekker sykelønn også for selvstendig næringsdrivende), samt på holdningen om at det er kun kontraktsansettelser.
Enig

Quote:
Samtidig så holder det muligens ikke for å overbevise DYs ledelse og kun si at det må finnes en middelvei. Hvordan ser denne middelveien ut? (...) Jeg er fortsatt ikke klok på hva som er alternativet, annet enn at det er noe annet enn FR.
De er allerede på mellomveien. Betal for ekstratjenester, men tilbyr allikevel tjenester som forretningsreisende krever (connections, priser med inkluderte tilleggstjenester, og til en viss grad frekvens på business-rutene til en litt lavere pris). Dette er helt korrekt posisjonering for å skaffe både leisure og business-kunder, og det er på ingen måte i konflikt med en organisasjon som tilbyr klare og oppnåelige karriereveier med trygghet og ryddige vilkår.
Commuter is offline   Reply With Quote