View Single Post
Old 16-04-2012, 22:51   #107
Commuter
ScanFlyer Silver

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det er ganske mange som har sin arbeidsplass i "diamanten" som ikke er ansatt der, men som jobber på en eller annen kontraktsform. Foreslår at du sjekker fakta før du uttaler deg bastant
I konteksten du svarer på er jeg helt enig med deg, men jeg vil bare påpeke at en adm/it-konsulent er i et miljø som er rigget for konsulentvirksomhet. Det er ikke det samme som å starte sitt eget enkeltmannsforetak i et yrke som tydeligvis er notorisk vanskelig å få jobb i.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hva angår moral i forhold til de ansatte så registrerer jeg at få synes å være opptatte og bekymret for sweatshop arbeiderne til Nike, Adidas, Telenor (de har vel ryddet opp, kanskje?) osv.. Disse bedriftenes suksess en indikator på at kundene nok i liten grad lar seg påvirke av slike forhold.
Folk er opptatt av situasjonen når de kommer opp, og glemmer raskt. De fleste selskapene som opplever en slik sak opplever en markant dipp i salg og omdømme, men folk glemmer raskt. På et flyforum er dette uansett en meningsløs påstand, da jeg aldri kommer til å lage en tråd om min eventuelle boykott av Nike på et flyforum.

Jeg vil samtidig påpeke at det er en vesentlig forskjell på dårlig oppfølging av compliance (hvilket bør medføre snarlig opprydning internt) og bevist dumping av vilkår.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg er også litt interessert i å høre hva du tenker er en fornuftig strategi for DY å følge. Jeg tror ikke at DY kommer nok til å bli et selskap primært for premiumkunder, så da må naturlig nok fokuset på kostnadssiden være fremtredende. Eller har du en annen plan du mener at DY bør følge?
Det finnes en middelvei. Jeg mener ikke at DY må ha utelukkende norske ressurser på faste kontrakter, men posisjonen akkurat nå er ganske kompromissløs. DY må og bør rasjonalisere fremover for å hevde seg som en LCC, men det finnes en mellomting som samtidig respekterer den innsatsen dagens faste ansatte har gjort for bedriften.
Commuter is offline   Reply With Quote