View Single Post
Old 14-04-2012, 14:07   #49
BoeingOnFinal
ScanFlyer Blue

Default Re: Nordlys melder Streik i Norwegian

Wahoo, har du noen forslag til en potensiell plan B? Såvidt meg bekjent er det allerede store kapasitetsproblemer. Innleie av fly ien periode vil kunne dekke opp noe av rutene, men det vil uansett få økonomiske konsekvenser.
Er det noen tall om hvor mange piloter som er med i fagforeningen? Skal man vurdere konsekvensene er jo det nødvendig informasjon.

Jeg undrer meg litt over den harde mediadekningen om saken. Fagforeningen har jo vært på saken lenge, og ser ikke ut til å ha ønsket fokus på det før nå. At allmennheten får vite om en potensiell streik er jo et pressmiddel, men å få sympati fra allmennheten vil pilotene få vanskelig med. Det krever en snuoperasjon av gamle synspunkter og vrangforestillinger om bransjen.

Skal man endre den uten tvil negative trenden tror jeg man må jobbe hardt for regelverksendringer, og få myndighetene på riktig spor. Det bør bli enighet om å sette en klar stopper for brudd på arbeidsmiljøloven for crew i det landet flyselskapene har base. Forhåpentligvis revurderer EASA å utvide arbeidstilsbestemmelsene etter stor respons på høringene.
Man bør stå sammen som personell, og forstå at det etterhvert forhåpentligvis vil være mulig å stille krav til arbeidsbetingelser, så man slutter å selge seg billig. Eller betale seg dyrt?

Å få sympati fra allmennheten med den intensjonen at de velger selskaper hvor ansatte har trygge arbeidsforhold tror jeg er en lost cause. Folk flest sliter med å tenke lengre enn sin egen lommebok.
BoeingOnFinal is offline   Reply With Quote