Godt sagt Randulfb!
Det som gjør denne konfikten spesiell er at dersom NPF får det som de vil, så vil det slå
bena under hele den store master-planen til Kjos. Man kan mene hva man vil om planen, men den er rett og slett ikke
gjennomførbar med de vilkår NPF ønsker. Jeg vet at det er noen her inne som fortsatt tror det, men det er totalt urealistisk.
Planen er allerede langt på vei satt ut i livet med flere baser, 200+ fly i bestilling, ansettelses prosesser
er i gang etc. Man har rett og slett passert V1..
Kjos kommer A
LDRI i verden til å snu i punktet om
faste ansettelser. Denne konflikten er jo nettopp
ett lysende eksempel på hvorfor han er nødt til å gjøre dette skal planen hans lykkes. I tillegg kommer alle de
økonomiske realiteter og argumenter vi har diskutert før. Vi snakker enorme ekstra kostnader og redusert konkurransekraft.
Dessuten har han måttet gi investorene garantier for å selge inn planen sin. Antagelig mister han mange av
de fremtidige lånene sine hvis han godtar dette punktet fra NPF og dermed vil ikke planen være mulig å gjennomføre
selv om han skulle ville.
Når det gjelder generelle vilkår i tidsbegrensede kontrakter tror jeg nok Kjos er villig til å diskutere, det har han vist før.
Kontraktene som Nordlys presenterte er jo slett ikke så ille som NPF prøver å fremstille dem. Litt justeringer
her og der koster ikke all verden.
Litt usikker på hva som menes med "Konsern-ansiennitetsliste", men antagelig vil vel NPF at Norske ansatte
skal være høyest på rangstigen i hele konsernet da de ble først ansatt. Javel, men godt at det ikke finnes
ett NPF i Bangkok - da hadde det vel blitt internt bråk
Når det gjelder uttalelsene i media om å bli kvitt fagforeningene var vel ikke det veldig lurt.
Så jeg forstår at NPF føler seg kraftig provosert av dette.
Dersom pilotene går til streik på det første punktet tror jeg denne konflikten blir serdeles stygg
og langvarig og jeg tror det er en stor tabbe. Tror Kjos har forutsett dette for lenge siden og har en plan B..
W