Quote:
Originally Posted by TOS
Poenget til AirbusTrond er muligens at dette er en utvikling som mange har sett i mange bransjer, og at man dermed ikke synes det er noe spesielt nytt. Det har lite med misunnelse å gjøre. At de som jobber i bransjen ikke liker utviklingen er en annen sak, og forsåvidt forståelig nok. Mange andre utenforstående trekker nok bare på skulderne og observerer at globaliseringen er kommet for fullt i nok en bransje.
|
For min del er forskjellen ganske stor på hvordan dette gjøres. Jeg har jobbet en del med å flytte våre jobber ut av landet, og mener helt klart at det er ryddig å flytte ut visse elementer for å sikre at Norge forblir konkurransedyktig. Forskjellen ligger i hvordan ledelsen velger å gjennomføre en slik outsourcing, og hvilke vilkår medarbeiderne får. Vi ser en viss tendens at DY ønsker å innføre betingelser som er uheldige og i verste fall kan medføre en viss reduksjon i sikkerhet, og da har man skrudd skruen litt for langt.
I min bransje outsourcer vi alt som kan defineres som "fabrikkarbeid", men vi er veldig opptatt av vilkår og håndtering av medarbeiderne. Hvis vi ser at de ansatte blir behandlet dårlig tar vi aksjon raskt for vi ønsker å vise et vist ansvar. Jeg kan naturligvis ikke legge ut konkrete eksempler, men jeg mener at det er vårt ansvar å sikre at medarbeidere - onsite og offshore - har gode vilkår.
DY har valgt (tilsynelatende) rå vilkår for medarbeiderne og lite kommunikasjon og dialog med sin egne ansatte. Da blir det støy, og det fortjener ledelsen fullt ut.