Quote:
Originally posted by CK
MartinL du er på jordet. Der SAS virkelig tjener sine penger, og der de spiser markedsandeler fra sine konkurrenter er på de korte rutene innen Skandinavia og mellom Skandinavia og Europa. Det er her pengene i SAS-systemet er - ikke på langrutene. Selvsagt er det fint med direkteruter fra Skandinavia til USA og Asia, men det er ikke de som skal avgjøre om SAS skal drive businsess eller ikke. Om langrutene virkelig brenner av så mye penger skal de legges ned, og så får man heller satse på å feede inn til FRA, MUC og andre europeiske flyplasser der Star-partnerne flyr interkontinentalt. SAS-gruppen er sist jeg sjekket Europas fjerde største flygruppering eller AF-KLM, BA, Lufthansa og Iberia - så det er ikke snakk om å "totalt miste fotfestet". SAS tilbyr f.eks. litt over 2500 seter på en full dag mellom Skandinavia og USA - på den samme dagen tilbyr selskapet det dobbelte antallet seter mellom Oslo og Trondheim. Jeg liker interkontrutene jeg også, men det er ikke DER fokuset i SAS skal ligge!
|
Nå må du lese innlegget mitt litt nøyere før du skyller ut bøtter her CK. Mitt innlegg hadde ingen ting med økonomi eller strategi å gjøre. Er da ikke dummere enn at jeg forstår at
SAS ikke tjener penger på inretcont og at det er i europa selskapet gjør det godt. Jeg mente at
SAS mister fotfeste i sitt eget marked (interkontinentale ruter) gjennom mye nyetablering og ekspansjon fra andre selskaper i skandinavia. Du kan ikke vri mine innlegg på en arena som ikke er identifisert i min post på denne tråden!