Kansje det skjer noe her nå. I følge gårdagens AN Papir er Bodø lufthavn den flyplassen i Nord-Norge som øker mest i antall reiser videre til utlandet med forholdsvis 88 % fra
OSL og 12 % fra
TRD. Totalantallet sies det nada om, men London, København og Las Palmas ligger øverst på lista, etterfult av bla. Stockholm. Avinor uttaler at det planlegges flere direkteruter til utlandet i tillegg til DYs rute til Las Palmas som videreføres neste vinter, men kan ikke si mer enn at de jobber med to, tre destinasjoner.
Har sett litt nermere på demografien i nord og hvilket
potensielt passasjergrunnlag man kan tenke seg.
Salten 78 680
Lofoten 23 609
Ofoten 27 916
Vesterålen 30 059
Nord-Troms 92 217
Sør-Troms 35 515
Totalt: 287 996 innbyggere (2009 og 2011-tall)
Har valgt å ta med Troms da man kan tenke seg at det ikke spiller noen særlig stor rolle om man flyr via
BOO eller
OSL med gode connections. Samtidig har jeg valgt å ikke inkludere Helgeland med sine 77 581 innbyggere da
TRD nok er å foretrekke her i forhold til å først reise i feil retning, selvom connections også her kan spille inn (å Fly
BOO-
TOS-
LGW var i alle fall uaktuelt når den ruten eksisterte). Så spørs det om noen selskap tør satse med hjelp fra Ruteutviklingsfondet. Blir uansett spennende å se hva som skjer, eller om det skjer noe, for jeg føler på en måte at jeg har hørt dette før, så jeg tror det ikke før jeg ser det.