Quote:
Originally Posted by TOS
I LTs brev står det at de ikke har fått noen informasjon om konverteringen (om jeg husker rett), og at dette er en omfattende prosess. Fra DATs side er det hevdet at Bombardier har fortalt dem at ingeniørmessig så er dette en enkel sak (fra korrespondanse fra DAT til LT står følgende: "Type modificering: Bombardier bekræfter at det fuldt muligt at konvertere en 102 til 103. Work scope er beskedent og kan gennemføres i løbet af sommer 2012.").
|
Du husker feil, LT har fått informasjon og det skriver de også i sitt brev. De skriver også at arbeidet ikke er veldig omfattende. Det de mangler er en tidsplan (mine uthevinger):
"
DAT har fremlagt dokumentasjon på at serienumrene de har både på fly og motorer, tillater en slik oppgradering. Imidlertid har ikke selskapet klart å fremlegge noen form for dokumentasjon i forhold til en realistisk tidsplan for gjennomføringen. Selv om modifikasjonen i seg selv ikke er uoverstigelig omfattende, er det allikevel en rekke elementer som skal på plass. Bombardier må utarbeide en service bulleteng for modifikasjonen, tilsvarende må motorfabrikkant Pratt & Whitney. Enkelte deler til modifikasjonen må skaffes til veie fra det åpne markedet, og et godkjent verksted må finne plass til fysisk å gjennomføre modifikasjonen og utarbeide nødvendige dokumenter og sertifikater i etterkant.Ingen dokumentasjon i forhold til avtaler og tidsangivelser er forelagt Luftfartstilsynet."
Quote:
Originally Posted by TOS
LT skriver også at en av maskinene som DAT har kjøpt (serial no 60) ifølge en service bulletin fra Bombardier ikke kan konverteres til -103, og i den samme korrespondansen av 2. mars så skriver LT at de ikke er i stand til å ferdigbehandle saken før 31. mars. Det er imidlertid mulig at klagen fra WF satte fortgang i behandlingen.
|
Ref. mitt utklipp fra LT sitt brev ovenfor, fra 23.mars, så står det at alle flyene kan konverteres til -103. Så at S/N 60 ikke kan bygges om er nok gammel og feil informasjon som det har blitt ryddet opp i før LT sendte sitt brev til SD.
I forhold til nødvendige supplement står det i LT sitt brev:
"
Selv om DAT har innhentet et estimat fra Bombardier på arbeidstid knyttet direkte til ingeniørarbeidet av prosessen, er det ennå ikke satt inn i produksjonskøen hos Bombardier."
Det tyder altså på at
DAT har gjort mye arbeid for å finne ut hva som må gjøres, noe også LT har bekreftet overfor an.no, men ingenting har blitt satt i bestilling.