Jeg har fått innsyn i en del flere dokumenter, og ser bl.a. at
DAT sier de skal starte opp kommersielle flygninger på Leknes og Svolvær (ikke i strid med
FOT-eneretten, hevdes det). Dette fra en korrespondanse mellom
DAT og LT av 26. mars. Har dette vært diskutert her (jeg kan ikke huske det)?
I tillegg er svarbrevet fra
DLA Piper, som er advokatene til
DAT, interessant lesning, men det jeg fikk innsyn i er fra før LTs brev av 14. mars var gjort kjent (det dreier seg om merknaden til Widerøes klage). Der hevdes det :
Quote:
Det er derfor ikke, verken fra Avinor eller fra Luftfartstilsynets side, avdekket
forhold ved tilbudet til DAT, som kan antas å ha negativ betydning for DATs evne til
å gjennomføre kontrakten.
|
Enten så har ikke LT kommunisert sin "lite sannsynlig" vurdering fra tidligere til
DAT, eller så er dette en omskrivning av faktum i saken.
Det bemerkes også (om konverteringen av fly) følgende:
Quote:
Det bemerkes at DATs Dash 8-102 allerede i mai måned vil bli konvertert til en-103.
Dermed er begge DATs fly identiske med Widerøes Dash 8 fly i performance.
|
I LTs brev står det at de ikke har fått noen informasjon om konverteringen (om jeg husker rett), og at dette er en omfattende prosess. Fra DATs side er det hevdet at Bombardier har fortalt dem at ingeniørmessig så er dette en enkel sak (fra korrespondanse fra
DAT til LT står følgende: "Type modificering: Bombardier bekræfter at det fuldt muligt at konvertere en 102 til 103. Work scope er beskedent og kan gennemføres i løbet af sommer 2012.").
LT skriver også at en av maskinene som
DAT har kjøpt (serial no 60) ifølge en service bulletin fra Bombardier ikke kan konverteres til -103, og i den samme korrespondansen av 2. mars så skriver LT at de ikke er i stand til å ferdigbehandle saken før 31. mars. Det er imidlertid mulig at klagen fra WF satte fortgang i behandlingen.