25. mars 2012: SK1470
København-Oslo (
CPH-
OSL)
SAS Scandinavian Airlines
Economy Extra
Boeing 737-700, LN-
TUD
Det ble en lang spasertur på Kastrup, siden jeg kom fra A og stakk innom tax free-butikken som ligger mellom B og C på vei til gaten helt ytterst på B-piren. Altså en liten omvei. Men her har jeg vært en god del, så jeg er ikke redd for å gå meg bort, selv om det er en stor flyplass.
Mye folk, som det ofte er på Kastrup søndag ettermiddag, i terminalen, men ute på piren var det roligere, og jeg hadde uansett ikke mye tid til å irritere meg.
To flytyper jeg gjerne skulle sett mer av i Norge, men de kunne godt fått en vask først.
LN-
ROP skulle til Stockholm. Se på dette her – og det er ikke den eneste maskinen i flåten som ikke ser ut i måneskinn.
Denne synes jeg det hadde vært fint å se på norsk jord, selv om jeg ikke er videre fristet av en tur med den etter dokumentarserien på TV Norge for en tid tilbake.
LN-
TUD var forsinket fra Oslo, og ny avgangstid ble femten minutter senere enn schedule. Det ante meg at flyet var smekkfullt, noe kabinpersonalet også kunne opplyse om ved ombordstigning. Jeg har til gode å fly halvtomme fly på denne strekningen.
I gaten overhørte jeg en samtale mellom en far og en sønn på, tja, skal vi si ti-tolv år, som var misfornøyd med seteplasseringen. De hadde fått hvert sitt B-sete. Nesten hver gang jeg reiser kommer jeg over folk som klager på sånt og åpenbart ikke vet hva internettinnsjekk og forhåndsreservasjon av sete er. I dette tilfellet reiste de til og med på Economy Extra, og jeg så på boardingpasset deres at det kun var én strekning, altså ingen transfer å skylde på. De med andre ord, som jeg, ha reservert sete allerede ved bestilling.
Da vi kom om bord så de seg rundt og snakket om at ”kanskje noen ville bytte sete”, men ærlig talt – jeg snudde meg kanskje noe uhøflig mot vinduet og latet som jeg var opptatt med mitt. Hvorfor skal jeg være så dumsnill at jeg bytter bort 2A mot 2B eller 3B bare fordi de ikke vet bedre? De har utallige muligheter til å ordne dette. Hvis det er så viktig for dem å sitte sammen og de åpenbart har så god råd eller bonuspoeng nok til å ta ut reiser i Y-klasse, så får de klare å ordne sete uten å styre og mase med andre passasjerer.
Det var en eldre mann som tilbød seg å bytte, så det løste seg for dem, slik at ungen fikk vindusplass og sete ved siden av pappa. Det finnes altså snille mennesker i denne verdenen også. Jeg beklager at jeg ikke er en av dem i slike situasjoner.
Pushback ble nærmere 20 minutter etter opprinnelig avgangstid, og det slo meg at det kom til å være lysere ute enn hva jeg hadde forutsett. Vi hadde jo stilt klokka. Jeg pleier alltid å velge sete etter der sola ikke er, eventuelt på den siden det er lysest og muligheter for å se mest mulig. På denne turen hadde jeg kalkulert med solnedgang omtrent midt i flighten, altså var et A-sete bra på vei nordover, fordi et F-sete da har litt for mørk utsikt på vei inn til Oslo. Men grunnet klokka hadde vi sol helt opp, så kanskje et F-sete hadde vært greit likevel. Samtidig er den beste utsikten fra København til Oslo, og særlig på siste del av turen, på venstre side, altså var ikke A så dumt likevel.
Denne ser jeg på radaren nesten hver gang jeg er inne:
O’ store høvding er sliten etter en lang reise:
Det ble ikke uventet 04R på oss.
Lang terminal.
Aah, jeg skulle gjerne sittet der nede med en kald Carlsberg.
Det ble heller et enkelt kaldt måltid med Ringnes til – det var skuffende. Maten var god, men på vei fra Danmark synes jeg Carlsberg, eller til nøds Tuborg, er å forvente der fremme i kabinen
Litt skyer nord for Gøteborg og kryssende trafikk.