Efter to dage i London gik turen hjem igen. Min rejsepartner skulle rejse hjem to timer før mig, men jeg besluttede at vi kunne tage sammen til
STN, da jeg kunne bruge de par timer i Priority Pass Loungen (noget jeg senere ville fortryde).
EZ3097
STN-
CPH
21. marts 2012
G-EZ??
Ankomst til
STN i god tid - og da vi var checket ind, så var det direkte til sikkerhedskontrollen. Her var der laaaaaange køer og det tog vel lidt over en halv time inden vi var igennem. Dette var onsdag eftermiddag, så jeg tør ikke tænke på hvor lang tid det ville tage i peakhours.
Vel inde i fællesområdet i terminalen og lidt flyblade indkøbt i HW Smith efterfulgt af lidt mad på YO! Sushi. Min rejsekammerat gik mod sit fly og jeg tænkte jeg ville i loungen. Big mistake...
I
STN skal det åbenbart være umuligt at benytte sig at dette tilbud mere end 30 min før afgang. Begge lounges er placeret i gateområderne - og flyselskaberne oplyser ikke gate-nummeret før max 1 time før afgang og fratrukken den tid det tager at komme med bus derud er der ikke meget tid i loungen. Da der er to gateområder, som man ikke kan komme tilbage fra, så er det altså umuligt at "satse" på en af dem - uden at risikere at skulle igennem sikkerhedskontrollen igen. Hvilket let kan tage en time inkl. bustransport m.v. Ganske enkelt meget uigennemtænkt af
STN og flyselskaberne

Der mangler helt klart en lounge i "fælles-området" af terminalen.
Så for mit vedkommende blev det et par timer ekstra i den ellers noget kedeligt fællesterminal - her er der ikke meget at få tiden til at gå med
Ca. en time før afgang kom der gatenummer på og da der ikke længere kører tog mellem terminalerne, så var det en længere gåtur af lange og mørke gange - op og ned af trapper flere gange inden jeg endeligt var fremme ved et busstoppested. Bus til terminalen, som var mere eller mindre tom. Kun
CPH og en anden afgang fra denne terminal indenfor nærmeste fremtid. En lille kaffebar og en lille HW Smith var alt der var i denne terminal. Trist, trist, trist. Ikke et sted man har lyst til at strande på en længere forsinkelse.
Afgang til tiden og kampen og pladserne var her næsten endnu mere ekstrem end i
CPH på udrejsen. Folk skændtes højlydt og snød sig frem i køen. Nogle nærmest løb uden om køen da boarding blev startet. Pinligt at voksne mennesker opfører sig sådan, men også pinligt at flyselskab ikke indfører nogle bedre procedurer for at undgå det.
Var heldig at få plads fremme på 5D igen - og ham der sad ved siden af mig var åbenbart erfaren easyJet rejsende, så han placerede nogle papirer på midtersædet og begravede hovedet i sin laptop og tog headphones på, hvilket resulterede i at de øvrige pax fravalgte midtersædet hos os, da de ikke kunne få kontakt til ham. Flyet var mere eller mindre fyldt, så det var luksus at få et få de ganske få ledige midtersæder hos os
Gate-personalet blev ved med at løbe frem og tilbage til flyet. Såvidt jeg kunne høre, så var det noget bagage de havde problemer med. Vist nok noget håndbagage, som de måtte have betaling for at checke-ind eller noget i den stil. Det resulterede i næsten 45 min. forsinkelse - uden så meget som en eneste kommentar fra flightdeck eller kabinepersonalet. Her kunne informationsniveauet godt have været bedre. Men de var tydeligt trætte her sidst på dagen og brugte tiden på at gabe om kap i cockpit i stedet.
Langt om længe fik turen mod
CPH og stadig ikke så meget som en eneste forklaring på forsinkelsen. Faktisk kom flightdeck aldrig på PA på denne flyvning - udover at bede personalet seate sig før landing.
Kabinepersonalet virkede ikke særligt oplagte - faktisk virkede de M
EGET trætte. Men de var de søde og rare nok - selvom det var klasser fra personalet på udrejsen.
Jeg bestilte en menu til omkring 60 kroner med en varm sandwich, lidt chips og en cola. Rimelig pris.
Kvaliteten til gengæld var noget af det mest forfærdelige jeg nogensinde har oplevet. En bid blev det til og så resten i trash-bin. Føj, hvor var det ganske enkelt ulækkert. Skulle nok have valgt en kold sandwich.
Landing ca 20 min for sent i
CPH - og igen var det
CPH GO, så det betød ekstra 10 min gang ind til den "rigtige" lufthavn. Helt klart et irritationsmoment...
Konklusion:
Selve flyveturen (med undtagelse af ekstrem dårlig benplads og verdens dårligste varme sandwich) var faktisk helt ok. Personalet er for det meste ganske imødekommende og dygtige. Dagsformen svinger lidt, som på alle andre selskaber. Udvalget fra
BOB er godt og kvaliteten på kaffe og øl er god. Kabinen var ren og godt vedligeholdt. Selve flyveturen adskiller sig ikke voldsomt fra de fleste andre selskaber - bortset fra benplads og mangel på fred og ro pga det evindelige salgslir.
Alt omkring flyvningen trækker dog ned:
CPH GO er forfærdelig og besværlig (specielt med bagage) og
STN er endnu værre. Der bliver rigtig meget unødig stress omkring en rejse når man vælger denne type flyselskab.
Det evindelige mas med yderst strikse håndbagageregler og skyhøje gebyrer for at checke en taske ind bliver enormt trættende. Boarding bliver stressende, da pax har langt mere håndbagage med ombord end hos selskaber, der tillader gratis indtjekket bagage. Free seating synes jeg ligeledes tilføjer et unødigt stresselement.
Alt i alt, så ville jeg håbe at easyJet ville benytte sig at nogle bedre lufthavnsfaciliteter, tildele sæder ved check-in og ikke mindst tillade en kuffert inkluderet i billetprisen. Hvis de gjorde det, så kunne de sagtens måle sig med mange af de traditionelle flyselskaber.
Jeg kunne godt finde på at flyve med easyJet igen, men prisforskellen skal være stor ift. BA og SK. I vores tilfælde kostede både BA og SK 4-5 x easyJet prisen. I sådanne tilfælde ville jeg ikke være i tvivl, men hvis forskellen er 500-1000 kroner, så ville jeg til enhver tid vælge BA og SK på denne rute.
Det er trods alt noget mere besværligt og stressende at flyve lavpris, men til 660 kr. t/r var det ok value for money denne gang. Men det skal heller ikke koste meget mere end det.
God fornøjelse!