Quote:
Originally Posted by TCAS
Er det ikke også slik at alle selskaper må dokumentere at tilbudet er realistisk, og at WF i denne saken i så fall må ha lagt frem et budsjett som viser at et 0-anbud vil være økonomisk forsvarlig? I så fall kommer vel ikke FrP langt med sin klage skulle man tro...
|
Jeg regner med at noe av tanken bak en slik anklage vil kunne være at det ikke er rimelig å forvente noen konkurrenter om anbud på to av disse rutene og at man kun forventet konkurranse på Florø (?), og at man derfor valgte å sette en veldig lav kompensasjon (0 i dette tilfellet) på den strekningen man forventet det ville bli konkurranse om og satte et høyere kompensasjonskrav på andre strekninger. Jeg vet ikke om det ligger spesifikke krav på de to andre destinasjonene som gjør det mindre sannsynlig at f.eks.
DAT eller andre ville legge inn bud der (men det var kanskje rimelig å forvente et anbud fra
DAT på en rute de i dag opererer)?
Jeg vil vel tro at det er opp til selskapet å vurdere hva som kan gi lønnsomhet - Staten gir ikke noe mer penger om det viser seg at anbudet var for lavt, og anbudsvinneren kan vel neppe legge ned ruten uten å møte betydelige problemer...