View Single Post
Old 26-03-2012, 17:31   #165
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by TOS View Post

Nå er det også slik at verden er slik den er i forhold til fjell, fjorder og korte rullebaner, så det synes ikke være gitt at man kan lette på en rekke av disse kravene (kanskje er det omtrent kun Dash 8-100/200 med de riktige modifikasjonene som er innenfor de krav man setter til sikre operasjoner). Dersom dette er tilfellet så må man vel bare krype til korset og innse at konkurranseutsetting ikke vil føre til noe fornuftig løsning, for anbud med kun en aktuell tilbyder (og alle vet dette) har en tendens til å bli en dyr løsning for oppdragsgiver. Da får man finne andre løsninger.
Dette er nok kjernen i hele problematikken.

Det er en realitet at det kun er en flytype som passer kortbanenettet,tatt i betraktning kapasitet,trykkabin osv.
Videre er det en realitet at SCAT-1 er en viktig sikkerhetsfaktor for kortbanenettet.
Jeg kan ikke tenke meg at det kravet vil bli satt tilside,dvs. konkurranse blir prioritert før sikkerhet.
Dermed har man to viktige forutsetninger som vil begrense konkurransen de neste årene.
Reell konkurranse får man ikke før kortbanenettet bygges ut og det kan benyttes ulike type fly.
Dette er hardt å svelge for byråkratene i SD ,men slik er realiteten.
jaas is offline   Reply With Quote