I korthet tror jeg ikke det er noen som kan trekke noen for retten i denne runden.
Som LN-
MOW, og andre, har vært innom er realiteten i denne anbudsrunden at betingelsene for tildeling har vært klare og kjente i relativt lang tid. SD tildelte
DAT Lofoten under forutsetning av at all dokumentasjon og godkjenning av LT ville være klare ved oppstart. Her sviktet tydeligvis
DAT ganske grundig.
Man kan altså si, og mene, mye om tidsfristene til SD, men forutsetningene har uansett vært klare for alle aktørene i denne anbudsrunden.
Så synes jeg det er relevant med en diskusjon rundt hvilke tidsfrister man skal operere med. Det korte tidsperspektivet man opererte med nå er ingen tjent med.
- Det stiller veldig høye krav til innsats med høy risiko for anbudsgivere ettersom de må ha (urimelig?) mye på plass
før en evt tildeling. I dagens (manglende?) konkurransesituaasjon på kortbanenettet mener jeg personlig det er urimelig å kreve at en operatør skal ha på plass alt av materiell og prosedyrer før en evt tildeling.
- Anbudsvinner får veldig kort tid på å gjøre endelig foreberedelser før oppstart.
- Både passasjerer og selskaper får problemer ettersom planleggingshorisonten blir veldig kort og, ikke minst:
- Det blir relativt kaotisk for både SD og aktørene om det veldig sent viser seg at anbudsvinner ikke får ting på plass.
Som et tankeeksperiment:
Hvorfor kan man ikke foreta en tildeling 12 mnd før oppstart? Dernest kan man ta en statussjekk 6 mnd før oppstart for å se om operatøren er klar. Om så ikke er tilfelle kan man iverksette alternative tiltak.
Dette vil jo føre til at alle parter får bedre tid til både planlegging og gjennomføring.