View Single Post
Old 24-03-2012, 00:14   #70
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Brevet fra LT til SD er noe av det mest interessante jeg har lest innen norsk luftfart på ganske lang tid. SCAT-1 eller ikke, antall seter pr fly osv er ikke det viktige, men uten performance-data kan ikke SD godkjenne et anbud. Skandalen ville være total dersom man godkjente og fikk en ulykke i etterkant.

SD fikk inn anbud og utropte vinnere i tolvte time, uten selv å inneha kompetanse til å vurdere selskapenes evne til å tilfredsstille kravene i anbudene. I etterkant kom det inn en klage, og LT ble kalt inn som ekspert. Eksperten slaktet en av anbudsvinnerene på grunn av graverende mangler som setter sikkerheten i fare, og SD hadde ikke noe annet valg enn å ta klagen til etteretning.

Man trenger ikke konspirasjonsteorier for å begrunne hva som har skjedd her.

En del innlegg i denne tråden samt den gamle FOT-tråden blir rett og slett temmelig komiske.
Nå var vel ikke diskusjonen i den gamle FOT-tråden spesielt giret mot det som her synes å være hovedinnvendingen mot å gi anbudet til DAT (nemlig viktige mangler i performance data). Der skjøt man vel i alle retninger, og spesielt mot presisjonsbasert innflygning som ikke synes å ha spilt noen som helst rolle i avvisningen.

Det synes å være opplagt at DAT ikke har gjort sin jobb grundig nok, men det kan nok også stilles spørsmål ved prosessen rundt hele anbudet og om ikke tidsfristen for å få på plass alle formaliteter burde vært noe lenger.
TOS is offline   Reply With Quote