View Single Post
Old 23-03-2012, 23:25   #65
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger

Quote:
Originally Posted by ENBO View Post
Sjelden har så mye objektiv dokumentasjon vært lagt ut fra offentlige myndigheter. Det forbauser meg at mange solide bidragsytere her ser konspirasjonsspøkelset, og ikke fakta i denne saken.
Det er da svært få som snakker om konspirasjon her, men hvis du mener det er konspirasjonsteori å påpeke at sterke føringer i forhold til krav som pålegges søker gir begrensede muligheter for å få til konkurranse (og at dette dermed favoriserer den aktøren som allerede et på plass) så, ja. Det er imidlertid ikke konspirasjonsteori - det er jo en helt opplagt konsekvens av: 1. Spesielle krav, og 2. Svært få flytyper som er aktuelle for å tilfredsstille pkt. 1 (og som ikke lenger er i produksjon om jeg har forstått det riktig), samt 3. En teknisk løsning for presisjonsinnflygning som synes å være lite tilgjengelig (for andre enn selskaper som allerede har dette installert).

At selskapet ikke har gjort jobben godt nok er greit nok (og det er flere punkter i rapporten fra LT som kan tyde på manglende forberedelser), men det er vel få selskaper som vil investere mye tid og penger i utstyr som de bare kanskje får behov for. Dvs. at selv om forberedelsene naturlignok tar til når anbudet lyses ut, så vil ofte kun operatøren som i søknadsøyeblikket er eksisterende operatør ha alt på plass. Spørsmålet er derfor om DAT ville kunnet oppfylle kravene dersom de hadde fått rimelig tid på seg.

Last edited by TOS; 23-03-2012 at 23:40.
TOS is offline   Reply With Quote