Anbud på rutene kommer ikke som julekvelden. SD har hatt denne politikken lenge, og de som er interessert, starter ikke forberedelsen når annonsen står i avisen. Selskapene som har ambisjoner om å vær med, starter ikke to og en halv måned med å sjekke marked og krav før de skal starte operasjon.
Kortversjonen er vel at
DAT ikke har "lest seg opp" på hvilke krav som stilles til kortbaneoperasjoner i nord da de sendte søknaden. Amatørmessig. Kunnskap om kompassdrift i nordområdene er kjent, og
DAT måtte skjønne at materiellet de leide/kjøpte måtte være riktig utstyrt. Dette er ikke gradert informasjon som kun DeHavilland/Widerøe satt på. Og problematikken med konvertering fra -102 til -103;
TTT.
Sjelden har så mye objektiv dokumentasjon vært lagt ut fra offentlige myndigheter. Det forbauser meg at mange solide bidragsytere her ser konspirasjonsspøkelset, og ikke fakta i denne saken.