Nå har leg lest vedlegget som ble lagt ut til pressemeldingen, og SCAT-1 er bare en liten del her, og i prinsippet ikke vektlagt. LT er ikke veldig rosende i sin omtale av DATs prosedyrer m.v.
Quote:
Luftfartstilsynet anser det som utenkelig at DAT får på plass nødvendige supplementer for noen av modellene sine innen oppstart 1. april. Det er videre stor usikkerhet knyttet til muligheten for DAT å få supplementene implementert innen oppstart av vintersesongen høsten 2012 (september/oktober).
...
Når det gjelder punkt 4 om ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våre baner, fremgår det av Appendix 1 til EU-OPS 1.1045 pkt. 8.1.2 at GMC (Gross Mass Charts) skal fremlegges Luftfartstilsynet før operasjoner på flyplasser av kategori C kan godkjennes.
Luftfartstilsynet finner at påkrevde godkjenninger mangler, og at frem til disse foreligger må selskapet forholde seg til standardprosedyrer som fører til store vektbegrensninger for avgang selv på tørr bane og ellers ideelle forhold.
...
På denne bakgrunn vurderer Luftfartstilsynet det dit hen at det er usannsynlig at DAT kan drive rutene i tråd med konkurransegrunnlaget fra oppstartsdatoen1. april2012.
|
Vedr. kompassene så det ut som ta av tre fly ikke hadde godkjent kompassystem ihht EU-
OPS.
Slik det ser ut i brevet fra SD, men LTs kommentarer, hadde
DAT fått problemer med å operere fra 1. april, f.eks. på våt bane (som jeg vil anta det hender at det er i Lofoten)