View Single Post
Old 20-03-2012, 16:39   #1
hanswest
SAS Customer

SAS TRD-OSL-ARN med retur etterhvert

Etter en dag på kontoret i Trondheim var det klart for en kort til ARN, seneste mulige avgang fra TRD, via OSL.
Etter litt praktisk familielogistikk tok jeg drosje fra Torget i Stjørdal og til flyplassen, åtte minutters tur ca, praktisk å bo nære der hvor flyene går!
Etter skifte av IT-plattform hos SAS er ikke alt 100% på plass ennå, så ved innsjekk var ikke EB-nummeret mitt registrert, derimot lå Air Baltics fordelskort inne, jaja. Damene i innsjekken klarte å orde den saken, og jeg fikk ”ordentlig” ombordstigningskort. Første hopp var med SK379, avgang 1900, til OSL. Utgangen var 37, hvilket på TRD betyr litt frisk luft. Ute sto nettopp ankomne LN-RPR, en flott, hvit 737-883 som kom til SAS i 2000, først med svensk registreringsnummer. Flyet heter Ore Viking, og har vært utleid til Air One, Air Europa og Moskovia Airlines. Dette var andre dag i den siste vinteren (så langt) i Trøndelag, med flott himmel som bakgrunn var flyet et flott skue fra bakken:

Det var 89 passasjerer om bord, så god plass. Jeg hadde sete 9D. Beinplassen er godkjent for femti minutter den:

Vi takset til rullebane 27 i vestavinden, og forlot bakken klokka 1909, litt forsinket. Jeg var trøtt, satte på meg ørepropper og litt musikk, og våknet da vi var på vei ned til OSL. Vi landet greit på rullebane 19R klokka 1947, så en grei tur! Vi takset bort til utgang 13, og jeg vandret bort, ned, og bort til utenlandsterminalen. Der besøkte jeg SAS´ Scandinavian Lounge, og siden siste utenlandsfly er SK1488 til ARN, så var det ikke så fullt i loungen, de to ansatte var vel dobbelt så mange som gjesten:

Turen skulle gå fra utgang 43, og der sto en flott MD82, Björn Viking, som SAS fikk levert i 1985. Denne har fløyet for Scanair en periode også, jeg liker disse flyene:

Denne gangen fløy jeg på økonomi, og ingen spurte om jeg ville sitte lengre foran, og ikke spurte jeg heller. Jeg hadde sete 21C, som er nødutgang, med god plass:

Sjelden jeg sitter så langt bak, det var ellers ni rader med økonomi ekstra, og ca seksti gjester:

Vi takset ut til rullebane 19L, og tok av på omtrent rutetid.
Kabinbesetningen var svensk, med en skaptrønder som purser. Det var en skikkelig trivelig tur, han skjønte at jeg ikke ville kjøpe sprit av ham når de gikk med salgsvogna, trøndere kjøper ikke sprit fra hånda til andre trøndere, neivel! Jeg fikk påspandert en rødvin. Det var en helt grei tur dette også.
Vi landet fem minutt før rutetid på rullebane 26 på ARN, og takset fort bort til utgang F32. Det ble tur med Arlanda Express inn til Stockholm. Det kommer rapport fra returen også.
hanswest is offline   Reply With Quote