View Single Post
Old 19-03-2012, 12:47   #58
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Default Re: Oppgradering av SAS-businessklasse lagt på is...

Største problemene med setene, og som er største grunnen til at de stopper, og må kjøres manuelt er at passasjerer stapper søppel som papir og plast på siden av setet.
99% av setene er fikset når dette er fjernet.
Noen ganger låser setene seg, det er en enkel fiks. Man løsner på setet manuelt, og det er så i orden.
Man kan også oppleve at sensoren for bordet er blokkert, bordet må da opp, og ned i holderen sin igjen.
Så, stort sett alltid enkelt å fikse. Men naturligvis utrolig kjipt når du sitter der, og må ha hjelp.
Men det er ufattelig sjelden et sete er helt ubrukelig og ikke kan fikses. Tror på alle mine flyvninger dette har skjedd kun en gang, maks to.

Når jeg snakker med kolleger i andre selskaper med andre typer seter, så er problemene de har veldig like, og like ofte.
Så at SAS sine seter er værre en andre, den kjøper jeg ikke. Men at det kan oppleves slik forstår jeg naturligvis, når det en gang ikke fungerer hos oss, men neste gang fungerer perfekt hos noen andre.
Har en bekjent som er kabinsjef hos Swiss som er nevnt her, de har hatt enorme problemer med sine nye seter.
Samme problemene finnes som sagt hos alle jeg vet om.
Det er elektronikk, som benyttes i mange mange timer hver dag.

Hvorfor er dette så dyrt?
Som nevnt tidligere i tråden, alt som skal skrus fast i et fly må sertifiseres.
Et speil som ikke er ombord ved levering koster ca 16000 kroner å få kjøpt inn, sertifisert, og montert.
Stolene skal tåle enorme påkjenninger for å bli sertifisert, og da holder det ikke å bruke furupaneler og plast for å holde dette fast.
Alt som skal ettermonteres i et fly bærer med seg enorme summer, kan ikke gå på Ikea å handle der. Desverre.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote