6. mars 2012, kl. 17.15:
SAS Scandinavian Airlines
SK4038 Stavanger (
SVG)–Oslo (
OSL)
Boeing 737-700W
Jeg hadde en C-klassebillett tilbake til Oslo og etter litt om og men ble det 17.15-avgangen, som er SAS’ trettende avgang for dagen fra Stavanger til Oslo. Selskapet flyr ruten 16 ganger daglig, dobbelt så mange ganger som Norwegian. Ettersom 24-timersregelen for tax free hadde gått ut, måtte jeg sjekke inn kofferten.
LN-
TUK Inge Bårdsson er den eneste av SAS’ 737-700-maskiner som jeg har ikke har fløyet med, og det var derfor litt moro at det var akkurat denne som var satt opp.
Tidligere på dagen hadde den fløyet en tur/retur Oslo-Kirkenes, deretter denne rundturen til Stavanger før den avsluttet dagen med Oslo-Bodø. Brorparten av rutene som LN-
TUK opererer er for øvrig mellom sør og nord i Norge. Det er merkelig hvordan enkelte maskiner nesten bare flyr bestemte ruter, for eksempel flyr LN-
RCZ konstant mellom Stockholm og København.
Avgangen var ble nesten fullsatt, men det var god benplass fra 5F og ledig midtsete.
Lave skyer og sete til høyre gjorde at utsikten på denne turen ble rimelig begrenset, så de 45 minuttene i luften ble brukt til fullstendig avslapping etter det som totalt sett ble en ganske lang og uforutsigbar reise.