View Single Post
Old 08-03-2012, 22:18   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: DY og lange ruter - hub i CPH

AirbusTrond var inne på det med å linke til den originale business.dk-linken som tic har klippet fra, men jeg tror han valgte feil avsnitt å sitere fra. Derfor velger jeg å sitere fra de tre første avsnittene etter ingressen
Quote:
Det fremadstormende lavprisselskab har tidligere meddelt, at man vil begynde med langdistanceflyvninger fra Oslo og Stockholm i første kvartal 2013. Men allerede fra slutningen af næste år vil Norwegians kommende langdistancesatsning formentlig blive udvidet til også at omfatte København.

Norwegians topchef og medejer, norske Bjørn Kjos, fastslår, at København - modsat det hidtil forventede - vil få en central placering i den kommende interkontinentale satsning

"Vi vil formentlig begynde at flyve interkontinentalt fra København i slutningen af 2013. Til at begynde med er både New York og Bangkok interessante destinationer fra Københavns Lufthavn, og senere er det planen at udbygge med flere sydlige destinationer,” siger Bjørn Kjos til Berlingske Business Magasin.
At det kan bli en Norwegian hub på CPH, selvsagt - det er det jo i dag. Den engelske definisjonen av begreget hub er veldig forklarende
Quote:
An airline hub is an airport that an airline uses as a transfer point to get passengers to their intended destination.
En andel av Norwegians passasjerer mellom AAL og CPH benytter CPH som transferpoint til resten av Norwegian-nettet. Dermed har Norwegian i dag valgt å legge en hub i CPH.

For langdistanse blir det noe helt annet. Her må vi lete etter hvor basene legges og helt klart er BKK en av disse. Trolig vil Norwegian IC fly fra disse basene til Norwegian Air Shuttles huber - OSL som største NAX hub og ARN som nest største hub og etter hvert også CPH. Alt dette avhenger hvor det er enklest å fylle en 787.

Tallene som CPH har å vise til i 2011 viser ikke noen lovende takter for at det skal være enklere på CPH å fylle et slikt fly enn de to OSL og ARN. CPH hadde en nedgang på 2,4% til BKK i 2011 sammenlignet med 2010. Når det gjelder vestover til JFK som er den andre "basen" Kjos nevner, så er det samme for CPH til NYC med en nedgang på 2,7% fra 2010 til 2011. Tilsvarende på OSL var +12% til BKK og +79% til NYC. Dessverre så finnes det ikke noen tilsvarende åpen database for Sverige, men vi kan jo håpe at Swedavia tar et hint.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote