Quote:
Originally Posted by Seagull
Fra rapporten side 7 og 8: "En nyere tendens er også at selskaper i det norske markedet benytter mannskaper fra andre land, og da fortrinnsvis land med lavere lønnsnivåer og dårligere
arbeidsvilkår. Målet er selvsagt å redusere kostnadene og være mer konkurransedyktig. Dette er samme utvikling som man har hatt innen skipsfart i lang tid. Det kan ikke utelukkes at ruter i Finnmark også kunne drives av denne type selskaper."
Her sier man altså at anbudet i Finnmark også kan bruke slike selskaper.
At man ved å bruke slike selskaper setter press på norske betingelser mener jeg er soleklart. Det er jo hele poenget; man vil kutte kostnader ved å ha utenlandske vilkår for ansatte i Norge.
Men tydeligvis blir det en vurderingssak ettersom det ikke står ordrett akkurat det da...
|
Det som står i dette sitatet er ikke noe annet enn en selvfølgelighet. Det står at man ikke kan utelukke at slike selskaper kunne drive rutene. Det kan man selvsagt ikke, iallefall så lenge selskapene er basert i EØS-området. Det står på ingen måte at man anbefaler dette i dette sitatet. Når SD lyser ut et anbud så kan man jo uansett ikke bestemme seg på forhånd for hvilke selskaper som skal få anbudet.
Poenget med anbudskonkurransen er jo å få totaliteten billigst mulig gitt de vilkårene som er satt for konkurransen. Det bør ikke komme som en overraskelse på noen. Det som er en nokså konkret anbefaling er derimot at man anbefaler mindre fly og høyere frekvens, samt å kutte melkeruten langs kysten fra
KKN til
TOS. I tillegg ber man departementet sikre at det eksisterer reelle tilbydere for sørge for reell konkurranse.