Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2
Du må huske på at Bodø-folk er til en viss grad "akklimatiserte". Jeg sa til datteren min på fem år i går at "bråkeflyene" (som vi kaller dem) kanskje skulle flytte fra Bodø. Hun svarte; "hvorfor det, jeg liker bråkeflyene".. Nå er tiktignok barna mine oppdradd til å bli over gjennomsnittlig interessert i fly, men det er på en måte litt av folkesjela i Bodø..
Treningsområder til daglig trening er faktisk bedre rundt Bodø ( i motsetning til hva ledende politikere tror), så det blir spennede å se utviklingen fremover med mere sivil trafikk og press på områdene rundt Ørland.. Bare de siste 2-3 årene har feks. antall overflygninger økt markant over trøndelag (Emirates, Qatari, Ethiad, Thurkish,Transaero++), samtidig som annen trafikk er ventet å øke jevnt og trutt. For meg er det provoserende å se politikere lire av seg at base i Bodø påvirker den sivile trafikken mere enn Ørland uten at dette er undersøkt.. Til eksempel kan jeg nevne årets to store militærøvelser som vil kreve ekstra luftrom, Cold Response i Nord og Arctic Tiger i Sør. Luftrommet som er mulig å avgi til Cold Response er vensentlig bedre for forsvaret og vil føre til mindre hindringer for sivil trafikk (kanskje ikke engang flow-restriksjoner..).
Her er litt info om Cold Reponse:
AIP SUP Cold Response
Info om Arctic Tiger er ikke klart.
2-0 til Ørland, men kampen er ikke over enda, men kort tid igjen..
|
Men overflyginger av nevnte selskaper vil vel skje i så stor høyde at jagerfly vel fint kan opperere under. For overflygninger av nevnte selskap er da vel først og fremst flyginger mellom Nord Amerika og Midt Østen.