View Single Post
Old 01-03-2012, 11:26   #14
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Default Re: Ørland + Evenes blir kampflybaser

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Du må huske på at Bodø-folk er til en viss grad "akklimatiserte". Jeg sa til datteren min på fem år i går at "bråkeflyene" (som vi kaller dem) kanskje skulle flytte fra Bodø. Hun svarte; "hvorfor det, jeg liker bråkeflyene".. Nå er tiktignok barna mine oppdradd til å bli over gjennomsnittlig interessert i fly, men det er på en måte litt av folkesjela i Bodø..

Treningsområder til daglig trening er faktisk bedre rundt Bodø ( i motsetning til hva ledende politikere tror), så det blir spennede å se utviklingen fremover med mere sivil trafikk og press på områdene rundt Ørland.. Bare de siste 2-3 årene har feks. antall overflygninger økt markant over trøndelag (Emirates, Qatari, Ethiad, Thurkish,Transaero++), samtidig som annen trafikk er ventet å øke jevnt og trutt. For meg er det provoserende å se politikere lire av seg at base i Bodø påvirker den sivile trafikken mere enn Ørland uten at dette er undersøkt.. Til eksempel kan jeg nevne årets to store militærøvelser som vil kreve ekstra luftrom, Cold Response i Nord og Arctic Tiger i Sør. Luftrommet som er mulig å avgi til Cold Response er vensentlig bedre for forsvaret og vil føre til mindre hindringer for sivil trafikk (kanskje ikke engang flow-restriksjoner..).

Her er litt info om Cold Reponse:
AIP SUP Cold Response

Info om Arctic Tiger er ikke klart.

2-0 til Ørland, men kampen er ikke over enda, men kort tid igjen..
Men overflyginger av nevnte selskaper vil vel skje i så stor høyde at jagerfly vel fint kan opperere under. For overflygninger av nevnte selskap er da vel først og fremst flyginger mellom Nord Amerika og Midt Østen.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote