View Single Post
Old 01-03-2012, 10:43   #11
roger
Rakettforskar

Default Re: Nasjonal Transportplan 2014-2023: Kapasitetsøkning og utvikling av lufthavnstrukt

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Angående erstatter for DHC8-100 serien har man idag ingen arvtaker, og ifølge raporten til Avinor er det ingen vilje hos flyprodusentene til å utvikle og produsere den typen fly. Blant annet SKN er nevnt, da dem anbefaler å utvide banen til 1199 meter, noe som gjør at ATR maskiner da kan benytte plassen. Men så har de plassene der det pga lite trafikkgrunnlag ikke finner det økonomisk fornuftig og utvide banene, og så har man plasser det det gå grunn av terenget og vær og vindforhold ikke anbefales utbygging.

Hva det endelige resultatet blir vet vi ikke, men jeg tipper vi om noen år ser vil se atr på noen av dagens kortbaneplasser, og dornier 228 eventuelt twin otter på resten av plassene.
Er Noreg i ein heilt spesiell situasjon der vi har behov for fly i ein mellomstørrelse (30 - 50 seter) på korte baner? Har resten av verda greidd å oppgradere dei korte stripene sine? Hadde eg vore full i pengar, kanskje eg skulle ha blitt flyprodusent :-)
roger is offline   Reply With Quote