View Single Post
Old 18-02-2012, 13:05   #185
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Default Re: Ny kampflybase Bodø vs Ørlandet

Forsvaret har funnet ut at det er billigst å legge basen til Ørland. Forsvaret har ikke regnet feil på dette, vi må jo forutsette at de har sett på sine behov/kostnader i forhold til øvingsområder, flytting, bygging osv.

Det blir i såfall SD sitt lodd i Regjeringen/Stortingenå si at dette har "enorme konsekvenser" for den sivile flytrafikken - men det har det jo ikke. Jeg er gjerne med på at en hovedflystasjon på Ørlandet sannsynligvis fører til større utfordringer for den sivile trafikken enn den vil gjøre i Bodø, men det er heller tvilsomt at den er en katastrofalt dårligere løsning.

Såvidt jeg husker fra min tid i ENBD var det svært få overflyginger som ble påvirket av FUA-områdene (både i sør og nord), men det er klart at den sivile B737-trafikkken som skal ned på Vigra, Molde, Kvernberget og Værnes må betale litt for FUA i "sentrale strøk".

La oss forøvrig bli enige om at verken an.no eller adressa.no sine artikler er spesielt objektivt utformet, og bør tillegges svært lav kredibilitet..

Min subjektive mening:
- En hovedflystasjon bør ikke ligge midt i en by, den kan og bør ligge litt mer perifer. Både av støyhensyn, og av "krigshensyn"..

Forøvrig - hvis hovedflystasjonen i Bodø blir nedlagt, kan man jo grave opp TWY Y, og gjøre om den til rullebane.. da ivaretar man vel sikkerhetsavstandene til bl.a. TWY W.
Høres billigere ut enn 800 millioner...

Last edited by bamseh; 18-02-2012 at 13:07.
bamseh is online now   Reply With Quote