Quote:
Originally Posted by SAS-Steward
Disse ryktene/spekulasjonene oppstår vel en 2-3 ganger per år. På meg virker det nesten som om det er for å blåse opp aksjekursen.
Men jeg er enig med sk931, SAS vil bestå i en eller annen form tror jeg.
Eierskapet og strukturen er noe annet.
Hva som er best for SAS, ansatte og luftfarten i Skandinavia er usikkert.
LH er alltid satt som mest aktuelt, de driver vedlig likt (er jeg fortalt) som det SAS gjør i dag, dog med betydelig lavere kostnader.
Det er rutenettverk som er enkle å integrere da det er tett samarbeid allerede i dag.
Når det gjelder AF/KLM har jeg ingen tro på det. Forskjellene er store, og det finnes inget samarbeid i dag. Samtidig er KLM store på både Norge og Sverige allerede.
BA derimot kan være noe kanskje.
Men da vil det nok bli et krav om å oppgi endel slotter på LHR, noe som garantert vil øke prisene til og fra London.
Dette er ruter som allerede i dag er relativt godt belagt for begge selskaper.
Men absolutt spennede.
Men igjen, rykter er rykter. Tror det ikke før jeg får noe mer konkret.
|
Jeg for min del tro at SK kan bli delvis spist av en av de sandkassa-selskapene. EY har forsynt seg alrede med AB, men QR leter forsatt etter en good feeder partner i Europa. Sa dersom prisen er lav nok, sa blir det sikkert interesant for QR.
LH under en
CEO Franz har jeg absolutt ingen tro at han vil kjöpe noe. Han avvikler na all de feilkjöp av Mayrhuber, og deretter kommer full integrering av Germanwings inn i LH Passage. Dersom SK gar konk, sa blir det langt mer sansynlig at LH setter opp noe som "Scandi-Wings". A senke kostnadslevel av SK til LH sitt nivea vil trenge ca 20 ar, fordi sa lenge vil det tar til de siste med "gode gamle", men svindyre arbeidsforhold vil ga ut av selskap.
Eksempelet
TAM viser likevel at man skulle aldri si "det kommer aldri a skje". En allianse-bytte er den minste problem. Dersom en aktör finner ut at det er en business case a kjöpe SK, sa vil de gjöre dette, uansett om man ma löse SK ut av Star eller ikke. AF-KL er en darlig driven butikk na, men hva er om 3-5 ar, det vet ingen med sikkerhet.