View Single Post
Old 14-02-2012, 21:27   #105
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Det ser ut som at det kun er status du fokuserer paa for tiden siden argumentet mot bonusopptjening for folk med mindre volum har forsvunnet/ikke er gjeldende lengre?
Om du leser det jeg skriver nå og har skrevet en rekke ganger tidligere i denne debatten så vil du se at jeg har hatt en spesielt fokus på verdien av bonuspoengene. Det kan ikke være noen tvil om at den store fordelen kommer når status er opparbeidet. Innelåsningseffekter vil man nok ha også for andre kundegrupper, men ikke i samme størrelsesorden som for de som kan nå terskelverdiene for status siden disse med relativt litt flyreiser relativt enkelt kan hente ut godt med bonuspoeng ved å bruke kredittkort på helt andre ting enn flyreiser.

Quote:
Det er relativt enkelt paa norsk innenriks aa faa tilgang til det samme som gullkundene: Det er bare aa kjoepe en fleksibel billett. En slik billett du er livredd for at folk skal slutte aa kjoepe hos Norwegian. Og hva du faar igjen for en slik billett, det har i hoeyeste grad med konkurranseparametre aa gjoere. Innenriks Norge er det ingen fordeler gullkunder nyter godt av, som lounger, etc. Ja, du kan velge seter paa de billigste billettene, men en kunde paa fullpris har faktisk bedre vilkaar enn en gullkunde paa billigbillett da kunden med fullprisbillett har fleksibilitet.
Om SAS velger å putte en rekke fordeler inn i billetter som fullfleks innenlands så det helt uproblematisk. Legger de også inn longetilgang, fast track osv. så er heller ikke det noe problem, så lenge disse fordelene ikke er betinget på at man må ha reist tilstrekkelig med SAS tidligere for å nyte godt av dette. Det er lov å kjøpe seg en tjeneste. Dette er helt standard "competition on the merits".

Nå er det vel enkelte gullkunder her inne som har sagt at det er fordeler med å være gullkunde innenlands, f.eks. i form av prioritet på ventelister og assistanse ved irr.

Quote:
Det at kunder innenriks kan opptjene status og er interessert i aa gjoere dette er for reiser internasjonalt. Det at SAS sine konkurrenter (nettverksselskaper som BA, KLM etc) har full opptjeningsmulighet i hele sitt nettverk og mulighet for aa gi sine lojale kunder status paa bakgrunn av all reising via deres flyselskap er konkurrensehemmende for SAS mot disse (og ikke DY) siden SAS har saapass mange flighter innenriks Norge.

Saa konklusjonen blir den samme som tidligere: Effekten av dette er meget uklart og at det vil oeke prisene er tvilsomt.
Jeg er veldig usikker på hvor sterk denne effekten du trekker frem er. Bonus har du uansett ikke innenlands for noen selskaper. Et selskap som KL med base i Nederland har nok en rekke lojale kunder, men for disse ville nok neppe SK uansett vært førstevalget ut fra sitt lokalmarked. Da er det evt kundene som reiser ut fra Norge som heller velger KL fremfor SK på utenlandsreiser, fordi de ikke har opptjening av SK bonus innenlands. Tja, det er vel et empirisk spørsmål, men enn så lenge har vel SK et bedre nettverk ut i Europa på viktige destinasjoner enn alternativene. Skal man langt avgårde er kanskje uansett ikke SK førstevalget, pga begrenset nettverk.

Så konklusjonen min er vel at hvorvidt denne effekten skal være stor nok til å diktere bonus innenlands har jeg litt problemer med å forstå.

Last edited by TOS; 14-02-2012 at 21:52.
TOS is offline   Reply With Quote