Et par observasjoner:
1. Det gjøres en del logiske justeringer i opptjeningen ift. reell milesavstand. F. eks. er det ikke 1800 miles fra Oslo til Paris, det er avstanden til Lisboa. Samme justeringer ser ut til å bli gjort på USA-flighter, uten at jeg har helt oversikt over nye satser. 4500 på
OSL-
EWR er jo ikke i tråd med virkeligheten, men det var jo et greit konkurransefortrinn ift. *A-partnere (når man i tillegg får
EBG-bonus). Nedjusteringen på intraskandinavisk er udramatisk og har for det meste rot i virkelighetens avstander.
2. Danskene er de store vinnerne ift. intraeuropeisk. Det er slutt på forskjellbehandlingen som favoriserte avganger fra NO/SE, noe som for vår del gjør det mer aktuelt å ta et stopp i
CPH for flere poeng (uavhengig av klasse).
3. Overraskende nok er det pax i Economy Extra / Business på intraeuropeisk som er de store taperne ift. opptjening. Paris har vært nevnt som eksempel, og selv om den nye opptjeningen er mer realistisk med faktisk avstand i miles, er det en brutal nedgang i opptjening for pendlere til
CDG. Når man vet at SK også har blant de aller høyeste prisene for intraeuropeisk Business Class, for ikke å snakke om den vanvittig overprisede Economy Extra, er det kanskje litt rart at de ikke velger opprettholde den rause opptjeningen i disse klassene.
4. Sveits flyttes fra gamle EU1 til nye EU2 og får dermed bedre opptjening enn idag. For de av oss som flyr en del codeshare med Swiss (på SK-metal) i Business, blir opptjeningen hver vei 3750 poeng, mot 3000 poeng idag (inkl.
EBG-bonus). Jeg flyr kun Business Class med
SAS på codeshare-billetter (intraeuropeisk). Særlig på LH og LX-billetter finnes det muligheter for routinger som gir SK til/fra Tyskland/Sveits, med vesentlig bedre opptjening enn samme flight på LH/LX-metal.
5. Innføringen av tre EU-soner er fornuftig nok. Romania, Ukraina og det sørlige Tyskland i EU1 kan selvsagt diskuteres, men utover det virker soneinndelingen grei nok.
6. Mileage runs er på vei tilbake hos SK. Nå har jeg ignorert samtlige kampanjer med SK siden V-klasse ble 25%, og jeg har ikke fulgt med på prisnivået engang, men det vil garantert dukke opp noen gode muligheter.
7. Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at denne inflasjonen i poeng ut fra
SAS kan bety noe annet enn en økning i diverse uttakgrenser (bonusreiser, oppgraderinger etc.). De har forsøkt på dette tidligere, da ble det opprør og de reverserte beslutningen, men nå kan de argumentere med at den økte opptjeningen gir grunn til revisjon av uttakstabellene. Det kan derfor være lurt å lete etter muligheter for å svi av noen miles før 4. mai (ev. booke før den dato, men reise senere).