View Single Post
Old 12-02-2012, 22:40   #5
TenFour
ScanFlyer Blue
 
TenFour's Avatar
 
Join Date: Sep 2007
Location: Sarpsborg
Posts: 154
Default Re: Minimumsgrenser for fuel?

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
-----
Den kan du få et ganske konkret svar på:
Thomas Cook Scandinavias A321'ere er normalt utstyrt med to ekstra ACT'er (ekstra fueltanker som hver tar vel 2800 kg). Men dette individet, OY-VKT har kun en slik ACT, og med en motvindskomponent på ca 50 knop og en litt ufordelaktig rute denne dagen, hadde man en flytid nordover på 6:10 - og ganske marginal fuel, selv med Rygge som alternativ flyplass (normalt Gøteborg).
På slike turer (som det heldigvis ikke er mange av) gjør man en kontinuerlig vurdering, og foretar visse grep for å nå destinasjonen som forutsatt. Men den ekstra motvinden gjorde at det med innflygning til bane 19 (fra nord), manglet det lille ekstra som var nødvendig for å fylle kravene for å gjennomføre flygningen. Sånn er det bare noen ganger.
Men så gikk vel turen sydover tilsvarende raskere...

Tally-Ho
Se der ja, takk for detaljert info.

Turen ned gikk på kun 4 timer og 53 minutter.
Så det gikk unna. Ny rekord ?
TenFour is offline   Reply With Quote