View Single Post
Old 11-02-2012, 17:07   #17
Fysikeren
ScanFlyer Silver

Default Re: Finnair: -30 M€ i 2011 - Vurderer outsource all Europeisk trafikk

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Er det enda ingen som har tenkt på AY+SK her i tråden enda?
Jo, det er der sikkert; jeg har i hvert fald.

Tidligere gik jeg ud fra at konkurrencemyndighederne ville modsætte sig dette, da SAS/Blue1 og Finnair dominerede i Finland, men med de ændrede strategier hos SAS/Blue1 og Norwegians satsning samme sted og på sigt på long haul, så tror jeg konkurrencespørgsmålet er mindre afgørende i dag.

Der er også gode synergier at spore, men tror stadig ikke på muligheden. De er i hver deres alliance, som jeg ikke ved hvordan vil reagerer på dette (antager et samlet selskab vil gå til Star Alliance). SAS har vel heller ikke pengene til direkte opkøb, så en sammenlægning skulle vel ske ved at Finnair-aktier blev byttet med SAS-aktier, en handel jeg dog næsten vil tro SAS og deres ejer kunne være med på.

Det store spørgsmål er vel hvad den finske regering siger? Hvis de skal afgive en del af magten, så helst til nogle store udenlandske selskaber, især IAG, eller til det mere lokale SAS? Tror ærligt talt der for Finlands vedkommende er fordele og ulemper i begge modeller.

Uanset hvad vil tiden vise det, men forholder mig skeptisk for en SAS+Finnair, selvom det kunne være smukt
Fysikeren is offline   Reply With Quote