View Single Post
Old 08-02-2012, 13:15   #8
Fjordheim
ScanFlyer Blue

Default Re: Skitur til Val d'isere

Fortsettes...

Litt om Hotel Foret:

Vil si noen ord om maten på dette hotellet. Frokosten var helt grei; godt utvalg av brød og pålegg og kokte egg hver dag, og det man ellers trenger.
Middagen var veldig bra rett og slett. Gode råvarer godt tilberedt. Av hovedretter fikk vi bl.a. andebryst, torsk, skalldyrgryte (halvveis fiskesuppe) og helstekt indrefilet. Av forretter vanket det bl.a. en knall tomatsuppe med «skinkechips» og en veldig god salat med oliven, rødbeter og mozzarella ost. Av dessertene vil jeg spesielt trekke frem en pannacotta med hermetiserte kirsebær.

Det gikk stort sett i Chateauneuf de Pape som drikke til middagen.

Hotel Foret er kjent for to ting; den nevnte gode maten og god service. Jeg kan også bekrefte at servicen var god. Betjeningen består av unge skandinaver av begge kjønn, mest svensker men også noen få norske og danske. Mange av disse er også skiguider for Langley ved siden av at de står i baren, vasker på kjøkkenet, sitter i resepsjonen eller serverer middag. Så de har definitivt lange dager og ikke spesielt god betaling. Gulroten er følgelig muligheten de får til å kjøre på ski stort sett hver eneste dag.

Dagene her i Val d’isere gikk stort som følger:

- 0730-0830 Stå opp & frokost
- 0830-0900 Uthenting av ski / på med utstyr / trasking til skianlegg
- 0900-1600 Skikjøring, med innlagt lunch sånn ca. fra 1200-1300
- 1600-1800 Afterski
- 1800-1900 Dusjing og skifte av klær (gjerne en kald pils i dusjen)
- 1900-2030 Middag
- 2030-2130 (2200) Et par pils til et eller annet sted
- 2130-2300 Avslapping / film på laptop’en
- 2300-0730 Soving/»avsviming»

Ovenstående repeteres så 8 ganger omtrent.

Fikk da trasket litt rundt i byen også, koselig sted sånn sett, med litt «pelsfaktor».

Når det gjelder skiforholdene så var det litt hardt første dagen, men så kom det ca. 20cm nysnø første kvelden/natta, så etter det var det bra. Stort sett pent vær resten av uka, lite vind men veldig kaldt. Tror det mildeste vi hadde var -10C, stort sett lå det på mellom 15 & 20 kuldegrader, med en topp på -25C den ene skidagen hvilket er i kaldeste laget etter min mening. Avreisedagen vår var det meldt om -30C. Og jeg kan garantere at det var kaldt å stå ute og vente på bussen kl.0630 den morgenen.

For min del ble det denne uka nesten like mye skikjøring i Tignes området som i Val d’isere området da det er veldig enkelt å forflytte seg mellom de forskjellige stedene av anlegget som totalt sett kalles Espace Killy (oppkalt etter Jean-Claude Killy selvsagt). Dette fordi jeg synes snøen var bedre i Tignes samt at det var mindre folk i løypene der.

Satt og studerte løypekartet i går og fant ut at jeg i hvert fall hadde benyttet meg av minimum 35 heiser/gondoler/funikularer ut av de totalt 79 disponible i løpet av uka.

Vi fikk ikke tatt turen opp på det høyeste heispunktet, Le Grande Motte 3556 m.o.h. da den siste heisen opp var «tatt»» av en storm 2 uker tidligere og satt ut av funksjon. Fikk dog kommet meg opp på det nest høyeste punktet; Pte Du Montet 3488 m.o.h. som er ny høyderekord med ca. 300 meter for min del. Friskt der oppe var det også.

Må bare nevne en ting til fra løypene. I Val d’isere finner man fremdeles store deler av den utforløypa som ble benyttet under Albertville OL i ’92. Den er pt. selvsagt ikke preppet for utforkjøring. Denne løypa benyttet vi hver ettermiddag siden det var den nedkomsten som bragte oss nærmest hotellet. Gud bedre, jeg har alltid hatt respekt for utforløpere men etter selv å ha kjørt denne fikk jeg plutselig en enorm respekt. Greit nok, intet problem å komme seg ned selv om det var både isete og humpete. Men bare tanken på at enkelte kjører ned her så fort remmer og tøy kan holde mens jeg som tross alt er en litt brukbar hobbyalpinist kjører korte slalåm svinger hele veien, til og med skrenset meg ned noen steder i løypa, ja det er ufattelig for meg. Bratt ja. Fant ut at vinnertiden i OL var 1 minutt & 48 sekunder. Jeg kom meg så vidt ned på under 10 minutter, og det er ikke hele løypa engang.

Her kan dere se en liten videosnutt fra siste dagen med rolig cruising ned løypa Coupe de Monde «ok»:

http://www.youtube.com/watch?v=RriWd...&feature=share

Fortsettes...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG241 - Kopi.jpg
Views:	26
Size:	37.6 KB
ID:	31254   Click image for larger version

Name:	IMG243 - Kopi.jpg
Views:	34
Size:	52.8 KB
ID:	31255   Click image for larger version