View Single Post
Old 08-02-2012, 10:45   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Trafikktall SAS Group januar 2012

Det ser ut som alle andre er interessert i bare resultat-tallene til SAS, og trafikktallene har gått under radaren. De enkle tallene for SAS Group sier

Passasjerer
SAS Group = 1,892 millioner passasjerer = +5,3%
SAS = 1,581 millioner passasjerer = +5,5%
Widerøe = 0,196 millioner passasjerer = +7,8%
Blue1 = 0,115 millioner passasjerer = -1,4%

Trafikkfordeling SAS (RPK)
Interkontinentalt = -4,0%
Europa/IntraSkand = +2,5%
Domestic = +10,4%

Det en kan legge merke til her er at veksten i SAS hovedsakelig skjer på innenriks. En god indikator på at denne veksten ikke er i Danmark, før tallene på CPH slippes, er nedgangen på segmentet fra Aalborg (-2,1%). Arlanda har en økning på +16% innenriks og da er hovedsaklig denne veksten til GOT (med andre ord er Norwegian sterkt inne og tar markedsandeler fra SAS der). Dermed ser det ut til at det er i Norge hovedsakelig den sterke innenlandsveksten er for SAS.

Så litt til sammenligningen SAS mot Norwegian og vekst i antall passasjerer. Januartallene viser at SAS sitt forhold til Norwegian er uforandret til 52% av Norwegian målt i vekst i antall passasjer siste 12 måneder.

Til slutt litt om de grønne og blå.
Widerøe = 0,196 millioner passasjerer = +7,8%
Blue1 = 0,115 millioner passasjerer = -1,4%

Widerøe forsetter sin fremgang og nå er det ikke det at de har tatt over Westlink-produksjonen som er vekstfremmeren lenger - de rett og slett bare gjør det bra på sine korte ruter, men malurten er der med nedgang i belegg.

Blue1 med sin ARN/CPH-konsentrasjon er inne i sin femte (eller er det sjette?) shape shift siden selskapet ble tatt over av SAS i 1998. Nå peker tre av fire tall nedover og det vi kan få ut av dette er en markant er reduksjonen i flydd distanse per segment. Nedgang i passasjertall tyder på at passasjerbasen deres ikke er helt med på å måtte bytte fly på ARN eller CPH for å komme videre ut i Europa - har man hatt direktefighter før og går tilbake til gamlemåten med hub så vet man hvordan går tenker jeg. Fra mars skal også Blue1 helt gjemmes vekk i og med at det innlemmes i SAS-tallene. Dermed vil de forsvinne helt trafikkmessig, og dermed varer vel ikke lenge før MD-95ene kommer med røde motorer.

Link til månedsrapport: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/0...27/wkr0001.pdf
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 08-02-2012 at 10:55.
LN-KGL is offline   Reply With Quote