View Single Post
Old 04-02-2012, 21:56   #428
Cloudius
ScanFlyer Silver

Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Dag Viking er inne på interessante ting, bl.a. forskjellene mellom begynnerlønn og topplønn. Dette er også en viktig grunn til at flere flyselskap førtidspensjonerer og "bestikker" de elste til å slutte. Dermed fjerner de en stor utgiftspost siden de nyansatte tjener en brøkdel i forhold. For at disse "gamle" skulle få sin sluttpakke måtte begynnerlønn og betingelser gis i bytte.

Så kan det hende at en del av de som tok pakkene kommer tilbake som kapteiner på midlertidig kontrakt med foreningers velsignelse for å dekke økt behov om sommeren e.l. Det sier jeg jo selv at en må passe på at de "rike og berømte" eller "untouchables" har det godt og ikke lider noen nød. Og siden de er godt betalt er jo midlertidige kontrakter helt ok, visstnok.

Hvem er så taperne? Jo, de på bunnen som må sponse de som fortsatt er igjen i selskapet på de høyere lønnstrinn, pakkene til de som gikk av, og så taper de igjen ved at "de gamle" kommer tilbake på midlertidige kontrakter. Så kan en ta pensjon som betales inn i et pensjonsfond som vel burde vært erklært konkurs men blir holdt i live av de som betaler inn for å holde liv i pensjonen til de som tok pakken. Ikke glem at deres pensjon er basert på høyeste lønnstrinn, NOK 1.5mill - 2mill. Vil der være noe penger av betydning igjen til de som betaler inn til det samme pensjonsfondet nå? Som det ser ut for øyeblikket, ikke i det hele tatt.
Nå lurer jeg litt på hvilke selskap du sikter til? Er de i Skandinavia? Hverken SAS eller Norwegian har de topplønningene du nevner. (Har imidlertid hørt rykter om at muligens Helikopter Service har det.)

Forøvrig stemmer heller ikke regnestykket i.f.t. førtidspensjon. Slik ordningene er i SAS lønner det seg hvertfall ikke å ansette nye ved å gi de eldste førtidspensjon. Men at kollektivet, og dermed også de/oss) yngste, sponser førtidsordningene stemmer jo.
Hvordan Norwegian har det idag vet jeg ikke.
Cloudius is offline