Quote:
Originally Posted by LN-MOW
Jeg er litt nysgjerrig på en ting ... hvis en av disse norske kontraktspilotene som lønnes i Irland og mottar lønn i et tredjeland og som dermed muligens ikke betaler skatt noen steder faller om på fritiden med hjerteslag og blir skipet på sykehus ... hvem betaler regningen?
|
Hvis du er norsk, bor i Norge og er hyret inn hos Fx FR i Irland, så antar jeg at du enten er skattemessig bosatt i Norge (der du har din bolig) eller i Irland der virksomheten drives fra (jfr det som er sagt om
SAS kapteiner bosatt i Frankrike som måtte skatte til Danmark fordi virksomheten var basert der - jeg vet ikke m dette medfører riktighet, men det ble hevdet i forbindelse med Told & Skat sin innsats for å unngå skatteflyktninger). Irland og Norge har ganske sikkert en skatteavtale som regulerer dette.
Selv bor jeg for tiden i England, mottar min lønn i Norge, nyter godt av helsevesen, skoler osv. I England, men skatter etter regelverket til Norge.
Hvis man ikke betaler skatt noe sted så er man skattesnyter (jeg regner med at piloter ikke snyter på skatten i større grad enn andre). Da er set slik at man i prinsippet lar alle andre betale for de godene man selv nyter godt av, og i motsetning til USA så blir man ikke spurt om forsikringspapirer før man legges inn på sykehus...