Dag Viking er inne på interessante ting, bl.a. forskjellene mellom begynnerlønn og topplønn. Dette er også en viktig grunn til at flere flyselskap førtidspensjonerer og "bestikker" de elste til å slutte. Dermed fjerner de en stor utgiftspost siden de nyansatte tjener en brøkdel i forhold. For at disse "gamle" skulle få sin sluttpakke måtte begynnerlønn og betingelser gis i bytte.
Så kan det hende at en del av de som tok pakkene kommer tilbake som kapteiner på midlertidig kontrakt med foreningers velsignelse for å dekke økt behov om sommeren e.l. Det sier jeg jo selv at en må passe på at de "rike og berømte" eller "untouchables" har det godt og ikke lider noen nød. Og siden de er godt betalt er jo midlertidige kontrakter helt ok, visstnok.
Hvem er så taperne? Jo, de på bunnen som må sponse de som fortsatt er igjen i selskapet på de høyere lønnstrinn, pakkene til de som gikk av, og så taper de igjen ved at "de gamle" kommer tilbake på midlertidige kontrakter. Så kan en ta pensjon som betales inn i et pensjonsfond som vel burde vært erklært konkurs men blir holdt i live av de som betaler inn for å holde liv i pensjonen til de som tok pakken. Ikke glem at deres pensjon er basert på høyeste lønnstrinn,
NOK 1.5mill - 2mill. Vil der være noe penger av betydning igjen til de som betaler inn til det samme pensjonsfondet nå? Som det ser ut for øyeblikket, ikke i det hele tatt.
Der er en grunn til at jeg får en allergisk reaksjon når en forening går ut som den gjør i Norge nå samtidig som de ofte (vet ikke om dette er tilfelle i Norge, men det skulle ikke forundre meg), som Dag Viking sier, styres av pampene, for pampene. Masse bråk og spetakkel, men når støvet legger seg kommer de nok fram til noe hvor de på toppen taper så lite som mulig. At kanskje kontraktene i Norwegian blir noe bedre vil være intet mindre enn et pluss, men jeg tror agendaen til foreningen virkelig ligger et helt annet sted...
Helt kynisk er vel disse kontraktene eneste måten Norwegian (eller andre selskap) kan bryte denne onde sirkelen og det økende lønnsgapet. Ved disse kontraktene blir alt nullstilt siden kapteiner også er en del av det. Joda, de må betale kapteiner bra for å få de som er skikket, men at de sikkert kan få ned lønnsnivået litt, tror jeg nok. Det at Ryanair så til de grader rokker ved tradisjonene er nok det som gjør dette så polarisert. Det ser en også på de to innleggene her, en som er fornøyd nok og en som er ekstremt "militant". Det er også inntrykket jeg har fra de jeg jobber med som er ex. Ryanair.
Til slutt, som jeg ser det er det dette som er "spesielt" med bransjen. Tradisjoner, makt og hierarkier i "skjønn" forening med en verden som konstant endrer seg. Jobben i seg selv er ikke så spesiell som mange vil lage den til (nå lenger), men for all del la nå mytene leve. Som "bussjåfør" (for min del bokstavelig talt) er alle dager en potensiell arbeidsdag, en starter fryktelig tidlig eller slutter fryktelig sent. Men å si at jeg flyr blir nå en overdrivelse da autopiloten gjør en utmerket jobb fra hjulene går inn til de kommer ut igjen eller enda nærmere landing. Systemoperatør er mer passende for min jobb og den typen flyging jeg gjør, ihvertfall.