Stiller faktisk ørlittegranne litt tvil til at snittet for piloter skal ligge på 74K i gjennomsnitt, synes det høres veldig mye ut i forhold til egen erfaring og de stedene jeg selv har jobbet.
Og ja, leger, akademikere, sivilingeniører osv. har jo også lån på flere hundre tusen.
MEN, dette er vel gjennom lånekassen som stort sett tilbyr vesentlig bedre villkår enn en som har privat flygerutdannelselån i en vanlig bank.
Er vel ikke mange av dem som potensielt må vente maange år før de får begynne å jobbe med det de utdannet seg til? Og mens man venter på jobb må man selv opprettholde sertifikatene som vel ligger på rundt 20K pr. år +/-
Og for å ta et eksempel, slutter en ingeniør i en jobb og begynner i ny så får han stort sett samme lønn han hadde i tidligere jobb basert på erfaring.
Om en pilot avslutter sitt arbeidsforhold i nåværende jobb for å begynne et annet sted må han mest sannsynlig ned i lønn, selvfølgelig med visse unntak.
Og ja for all del, man tjener jo greit som pilot men sett under ett vil jeg ikke akkurat kalle det overbetalt.
Personlig så tilbringer jeg min. 20 uker borte fra hjemmet per år, jobber enten jul eller nyttår 4 år på rad før jeg får fri begge høytidene det 5 året.
Og den sammenligningen med bussjåfører begynner å bli gammel, er det gamle misunnelsestrollet som dukker opp?
Eneste sammenlignbare er vel at man fører et slags fartøy/kjøretøy og der stopper det vel egentlig?
For min egen del, så kan jeg være på jobb. Får en telefon midt på natten med beskjed om å være i lufta iløpet av kort tid. 45 minutter senere sitter jeg på en non-precision approach inn til en kortbaneflyplass i marginalt vær.
Personlig mener jeg at det er noe mer krevende enn å kjøre 74 bussen eller lignene, men hey: thats just me. Og tro meg, autopiloten hjelper men du skal fortsatt være på hugget inn i fjellheimen når klokka tikker 04:00.
Og en ting til siden jeg først skriver: Hvorfor er det sånn at alle alltid klager når andre liksom tjener så bra? Hva med heller å prøve å øke sin egen lønn istedenfor at man skal surve fordi andre tjener `bra`? Lukter litt kommunisme av det hele.......