View Single Post
Old 04-02-2012, 15:43   #387
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Betingelser i luftfarten (var: DY's Malagabase - nye betingelser)

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Og nå er det altså kontraktsansatte piloter som er temaet. Jeg synes både TOS og flere andre her har saklige synspunkter, men evner etter min mening ikke å se faktum, slik de oppleves internt - det viser jo blant annet den gode tilbakemeldingen fra vår danske Ryanair-pilot her på forumet. Det er et interessefellskap mellom de fleste pilotene der ute, og kall det gjerne profesjonskamp. Men ulikt den kamp som foregår på sykehus mellom leger og andre, er pilotene ikke ute etter å posisjonere seg. De sitter der de sitter - i den spisse ende. De skal møte i byretten/havarikommisjonen/tilsynet den dagen det kreves - og de vet det godt. De har tradisjonelt vært godt betalt, og skal også være det. Kompleksiteten er veldig stor, enten man sitter i en Dash i ruskevær i Finnmark, en A330 med 400 pax ombord som lander på glatt og marginell bane eller hva det nå skulle være...
Jeg tror nok, i motsetning til det en del av dere piloter tror, at mange av oss klarer å lese oss til hvordan dere oppfatter utviklingen. Problemstillingen, som bla RWY24 var inne på, er vel at mange av oss, til tross for manglende inside erfaring fra bransjen, ser på utviklingen og oppfatter denne som en nokså kjent utvikling. Som jeg har nevnt en del ganger så synes jeg det er litt for mange argumenter som settes frem som ikke har noe med saken å gjøre (eks skatt).

Jeg tror også at om du snakker med leger så vil ikke de fremstille sin kamp som en posisjonering - de vil skyve sitt ansvar for folks liv og helse foran seg, litt på samme måte som pilotene gjør det. Leger må også ta ansvar for sine handlinger dersom noe skjer, på samme måte som andre må ta ansvar hvis de gjør feil. Noen feil har imidlertid langt større konsekvenser enn andre. Se Forøvrig RWY24 sitt tidligere innlegg om helsevesenet, skader og dødsfall.

Apropos Ryanair og innspillene fra de som jobber der. Der har vi vel to versjoner. Vår nye forumist, ramrise, og 73H. De forteller om nokså forskjellige verdener. Det betyr vel at ikke alle er enige i elendighetsbeskrivelsen, men det betyr også at alle ikke synes alt er fryd og gamme. Jeg synes begge parters innspill har en verdi, men jeg er ikke i en posisjon til å si at den ene er mer riktig enn den andre.

Hva angår bussjåfører og piloter, så kan man vel når man snakker om at bussjåføren slutter etter 9 (?) timer, også huske på at han/hun har ikke en knapp som heter autopilot som kan avlaste hverdagen, heller ikke en "ATC-tjeneste" som passer på trafikken, eller et TCAS system for å avhjelpe ved nærgående trafikk. Jeg er fullstendig klar over at autopiloten ikke kan håndtere alle omstendigheter, men det er en faktor man må ta med seg hvis man skal begynne slike sammenlikninger.
TOS is offline