View Single Post
Old 02-02-2012, 19:00   #333
haavig
ScanFlyer Silver

Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
...? Vet du egentlig hva du snakker om? OK, tenkte meg det - da skal jeg informere deg litt om hvordan det EGENTLIG er i FR, også kan du velge å enten tro på det eller la være? Men, du trenger ikke å spre rykter du ikke har bekreftet eller vet noe om. Diskuterer vi piloter eller cabincrew i utgangspunktet by the way?

1. Typeratingen i FR drakt koster 27.500 € for øyeblikket, inkl landingsrundene, og er en MEGET god typerating faglig sett. Det er en ytterst normal pris for en typerating, og du får den ikke billigere hvis du prøver deg som "enkeltindivid" hos CAE eller OAA. Sammenligner du de to typeratingene, gir OAA/CAE varianten deg 41 timer sim, mens FR gir deg 61 timer sim.

2. Det du sier om vurdering og kontraktsinngåelse etter 100 timer er bullshit fra A til Å og tilbake til A. Kontrakten med Brookfield skrives før du betaler så mye som en krone, og gir deg 0 risiko! Assesmenten er den viktige dagen, og gjør du det bra nok på den, så får du kontrakt! Kontrakten er en 5 års kontrakt, som egentlig gir meg like mye sikkerhet for jobb som i SAS, Widerøe eller Emirates. Hvis de ikke trenger meg i et flyselskap (les produksjonen synker), spiller det ingen trille om jeg er fast ansatt, eller "fast ansatt vikar" på 5 års kontrakt - fyken får jeg uansett om det er en blå SAS logo, en rosa/lilla Wizzair logo eller en grønn Widerøe fugl på kontrakten! Jeg skal garantere deg at om du er overflow, så får du fyken uansett! Ref. F50 piloter i SAS med 10 års ansiennitet... Det var den garantien!

3. Det du skriver om linetraining-pakke er også bullshit. Man skriver under på en jobbkontrakt FØR man starter typeratingen (5 års varighet) og oppfyller du kravene til selskapet i henhold til standard (sikkerhetsrelatert) etter initial linecheck, så er du i produksjon uten noe mer baluba! Oppfyller du gjentatte ganger ikke linecheck kravene i SAS, DY eller Widerøe, eller failer skilltesten på typeratingen, så behøver du ikke å antyde til meg at man beholder jobben allikevel. Om det skulle være tilfelle, så er jeg skremt på et safety perspektiv! By the way; Man lønnes i FR under linetraining, så jeg vet ikke helt hvor du har fått ideen om å kjøpe linetraining pakke... Det er noe EagleJet driver med, ikke FR.

4. Det du skriver om pool stemmer heller ikke bra med realiteten. Hvor du har det fra, når dine "kontakter" i Ryanair jobbet for selskapet etc. vet jeg ikke siden du ikke har utdypet det noe mer. Realiteten i 2009, 2010, 2011 var at de aller fleste pilotene går short på timer, og flyr med andre ord sine 900 lovlige timer i løpet av et år. Pool?... Det eneste jeg kjenner til av pool for øyeblikket er den Norwegian har hatt; De kadettene som i disse dager starter typerating har vært i pool siden i fjor sommer i påvente av typerating.

5. Cabincrew... Det er en annen diskusjon, og jeg forsvarer ingenting eller mener noe om ting jeg ikke har kjennskap til! Det hører forsåvidt heller ikke hjemme i denne tråden.

Nuff said - take it or leave it! Your choice!
Takk for at du ryddet ettertrykkelig opp i denne debatten etter all feilinformasjon som folk har hørt 'her og der' osv for flere år siden.
haavig is offline