View Single Post
Old 02-02-2012, 11:39   #323
jager34
ScanFlyer Blue

Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg er litt usikker på hva du tenker på her, men jeg vil vel si at når man er i en oppstartsfase så er usikkerheten større enn når man er kommet inn i mer ordinær drift.
Det ble indikert at NAS hadde tatt noen snarveier i oppstarten.
Det er og forholdsvis vanlig i mange bransjer inkl. luftfart at det tar tid før man får strømlinjet organisasjon-prosedyrer mht. risikohåndtering til tross for at det som du sier burde være på topp fra start. Ved rask vekst blir det og ofte tatt shortcuts uten at jeg sier at NAS gjør det.
Totalrisikoen er summen av alle risikofaktorer:
Mao. summerer man risikoen for hver flight og summerer den opp med flighter fra 200 fly så er totalrisikoen for første ulykke tilsvarende større og om ikke prosedyrer osv. er tilsvarende bedre pr. flight enn når firmaet hadde få fly, så er en ulykke nærmere.
Eventyret er blitt større og følgelig mer å velte. Da forventer noen at "forsikringspremien" mht. pilotdyktighet står i stil og evt. økes i stedet for å vippe ned et hakk innenfor lovlig minimum som noen frykter Norwegian nå er på vei mot.
Hvor mange ganger har ikke firma skrytt av null ulykker for deretter å ha pushet for langt og plutselig fått en eller to ulykker som ødelegger det meste.
Ønsket fra pilotorganisasjonene er vel bla. at fokus på saken vil kunne bidra til at grensen for kvalitet contra sparing linjen flyttes i retning fordel pilotene (og derved og selskapet) som da på lang sikt ideellt sett vil bedre jobbmentalitet og minske risiko med tilhørende kundetilfredshet som vil føre til better benefits for all parties.
Det virker vel som om NAS har tatt noe av dette til seg allerede?

Last edited by jager34; 02-02-2012 at 11:44.
jager34 is offline