View Single Post
Old 01-02-2012, 20:31   #396
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Default Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")

Quote:
Originally Posted by Hobbes View Post
Nå er vi heldigvis, etter min oppfatning da, ikke underlagt det monopolet vi hadde innen flyvning. Jeg vet at jeg i 1979 betalte 1570.- for en av de rimeligste bill. jeg kunne få hos SAS - Fornebu - Bodø (merk: kun en vei!) Det beløpet tilsvarer i dag i overkant av 5000.-
Tror neppe jeg ville reist med fly såpass ofte i dag med den prisen!

Pris og etterspørsel går alltid hånd i hånd! Forutsatt at man ikke har monopol og MÅ ha varen!
I 1979 var det også fly (737-200 og DC-9) med færre seter og kanskje sjeldnere hyppighet enn i dagens fly, og det var færre innbyggere i byene nordpå (og kanskje lavere inntekter i forhold til forbuksvarenes tilgjengelighet) da. Forsvarets ansatte reiste primært med grenens egne ruter til og fra Nord-Norge, og det var færre seter tilgjengelig på kortbanenettet (Twin Otter istf Dash 8). Motorer var mindre drivstofføkonomiske, og det var nok ikke den store fokusen på kostnader som det har blitt i dag- Så det er nok mange grunner til at det var så dyrt i 1979. Går man tilbake til slutten av 1940-tallet vil man antakeligvis finne enda høyere priser.

Så at pris og etterspørsel, samt konkurranseelementet og reguleringer, har en sammenheng, er nok helt riktig.

En farge-TV var nok ganske dyr i 1979 i forhold til nå, men sammenlikner man hvor mange reiser til Oslo man får for en "mid-range" farge-tv da og nå, er det kanskje enda mindre luksuriøst å reise nå enn før?