View Single Post
Old 01-02-2012, 15:29   #271
Cloudius
ScanFlyer Silver

Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Vi reagerer sterkt på at Norsk Flygerforbund – som organiserer SAS og Widerøepiloter.
Upresist. Organiserer BL.A. nevnte. I tillegg (i.h.t. hjemmesiden) Lufttransport, Helikopter Service, Norsk Luftambulanse, Airlift, West Air, Sundt Air samt direktemedlemmer.

Quote:
De aller alle fleste pilotene i Norwegian i dag er fast ansatt, ca. 640 piloter
Imidlertid har Kjos sagt at ingen flere skal ansettes fast. Fremover blir det innleie på kontrakt.

Quote:
Disse pilotene har en snittalder på ca 40 år og mellom 8 000 og 20 000 flytimer.
Snitt er litt uinteressant ettersom det er mengde og kvalitet på erfaring ved starttidspunkt som diskuteres.

Quote:
Videre rekrutterer Norwegian nå nyutdannede piloter fra skandinaviske trafikkflygerskoler, et av de få flyselskaper i Europa der nyutdannede piloter har mulighet for å starte en pilotkarriere.
Og? Det endrer ikke noen kompetansekrav.

Quote:
Vi må skille mellom de pilotene som er på kontrakt i Finland og de som nå fremover vil bli rekruttert fra trafikkflygerskoler i Skandinavia. De fleste kontraktpilotene er svenske og danske som har flydd for andre, mange større flyselskaper. Både kapteiner og styrmenn har selvsagt passert alle Norwegians strenge krav til sikkerhet, simulatortester og alle utsjekker som kreves før de får setter seg bak spakene i et Norwegian-fly. Dette er erfarne og dyktige flygere og det er forstemmende å se at de blir forsøkt satt i et uheldig lys av kolleger i andre flyselskaper.
Erfarne flygere har vel ikke blitt omtalt som et problem, utover det kritikkverdige i at de blir tatt inn på kontrakt.

Quote:
I tillegg tilbyr Norwegian også jobb til yngre piloter i Skandinavia, blant annet fra trafikkflygerutdanningen i Sverige, Danmark og Norge. Disse skal starte på kurs nå i år, de har vært gjennom en solid utvelgelsesprosess der også Norwegians pilotforening (NPF) har deltatt i intervjuene.
De har alle gjennomgått en flerårig trafikkflygerutdannelse og skal nå få videre utdanning i Norwegian på å fly Boeing 737. Dette er en helt vanlig praksis i alle flyselskaper som har mulighet til å rekruttere piloter, ikke noe som er spesielt for Norwegian. Flygernes fagforeninger i Norge burde være særdeles fornøyd med denne muligheten for nye jobber i en kriserammet flybransje.
Norwegian har i dag et samarbeide med tre pilotskoler, Universitetet i Tromsø, Universitetet i Lund og Center Air i Danmark. De to førstnevnte kjører opptakskrav basert på militære standarder, og utdanner svært få flygere per år. Center Air har over lengre tid levert kvalitetspiloter til mange større europeiske flyselskaper.
Det er riktig at hvertfall UIT og Lund leverer et opplegg som holder tilstrekkelig høy kvalitet til at kandidaten kan ta jobb som ruteflyger på B737, forutsatt at selskapet selv har et tilpasset opplæringsopplegg.
Center Air kjenner jeg ikke til.
Ab-initioutdannelse, med påfølgende trening og oppfølging, har vært brukt med godt resultat i flere store selskaper.
Det vil overraske meg om NF faktisk ønsker å diskvalifisere disse. Jeg vil tro, og håper, at det er "lowtimere" med mere brokete bakgrunn man ønsker å sette søkelyset på.

Quote:
At Norwegian ikke har opptakskrav er altså usant. I tillegg til skolenes screening, så er disse pilotene også gjennom Norwegians opptakskrav, som bl.a. ser på deres utvikling og historikk på skolen, samtidig som de er gjennom intervju i Norwegian.
Jeg vil si at det er usant. Skolene har screening. Men disse kandidatene er noe DY tar inn for første gang i år.
Andre kandidater har ikke nødvendigvis vært gjennom det samme, og DY´s "opptakssamtale" på 20-30 min er på ingen måte noen screening eller seleksjon.

Quote:
De kontraktene som tilbys piloter som skal fly for Norwegian er av langvarig karakter.
I så fall ganske nytt? Jeg har ikke sett eller hørt om kontrakter av "langvarig karakter".

Quote:
Norwegian aksepterer ikke at en pilot skaffer seg en hvilken som helst utdannelse på B737. Denne må være godkjent av Norwegian, og pr i dag er det kun selskapets egen treningsavdeling som er godkjent. Dette for å sikre kvaliteten.
Dette er i så fall helt nytt. Hittil har det ikke vært noen slike krav.

Quote:
Når Norwegian setter relativt nyutdannede piloter bak spakene, så gjøres dette på en fullt betryggende måte. Vi plasserer også en tredje pilot i cockpit i starten for å sikre flysikkerheten. Den ekstra piloten sitter i cockpit inntil selskapet er forsikret om at kandidaten har en standard som tilfredsstiller alle selskapets krav.
Av og til gjøres dette.

Avlutningsvis vil jeg understreke at jeg har fullverdig respekt for pilotene i DY (har mange venner der). Det er selskapets behandling av disse og det jeg vil omtale som "tåkeprat" jeg reagerer på.
Det som er like viktig som erfaring er hvilken oppfølging/trening en pilot får etter at vedkommene kommer inn i selskapet.
En med 1000 timer trenger normalt et litt annet opplegg enn en med 8000 timer, eksempelvis.
(Totalt sett er det heller ikke sikkert at vedkommende med 8000 timer er bedre enn vedkommende med 1000 )

Last edited by Cloudius; 01-02-2012 at 15:41.
Cloudius is offline