Quote:
I vanlige jobber er jo ofte papirer og referanser det som gjør at man får foten innenfor. De blir vel ikke ansatt fra den dagen de begynner på kurset, så mitt spørsmål er: Vil man i løpet av et slikt kurs kunne luke ut ikke egnede personer (dvs at kurset kan sies å fungere som en utsilingsmekanisme)?
|
Slik har det historisk sett ikke vært i store og seriøse flyselskaper. Gode papirer er vel og bra, men sier lite om ferdighetene til en pilot, spesielt sett i forhold til den spesifikke flygerjobben det er snakk om. Derfor har disse selskapene utviklet egne prosesser for utvelgelse av de rette til jobben. Det meste er lært av det militære rundt om i verden, som har hatt stor suksess med å teste sine kandidater.
Som regel dreier det seg om et sett med psykomotoriske tester, gruppeoppgaver og intervjuer med psykolog såvel som selskapets egne representanter, ofte operative piloter. Tilsammen gir dette et meget godt bilde av hvordan en pilot vil komme til å prestere i akkurat det spesifikke selskapet. Derfor har selskapene forskjellige opptaksprøver og intervjuer, men de har alle en fellesnevner, som nevnt over. Man måler stressmestring, simultankapasitet, teoretisk flykunnskap og generell personlighet mm.
Kurset som nevnes over vil jeg anta er et såkalt company-kurs der man settes inn i selskapets rutiner og prosedyrer. Det dreier seg som regel om noen uker på skolbenken kombinert med noen pass i simulatoren. Dette er ikke en del av screening-prosessen med mindre Norwegian kjører et helt nytt konsept.