Quote:
Originally Posted by Turtle
Du har helt korrekt i at det er forskjell om vedommende er fra en utdanning med seleksjon eller "fra gaten", men, her vil de altså ha Luftfartstilsynet til å endre kravene. Skal de så dele opp slik at enkelte selskaper skal nevnes ved navn i JAR/EASA-FCL eller hvordan skal det gjøres?
Dette virker som fullstendig skivebom på meg og kun ute etter å si at Norwegian driver uansvarlig og er en fare for flysikkerheten da de ansetter flygere som ikke er kompetente! Det er mer uttalelsene jeg reagerer på og ikke saken som sådan. Sett utenfra virker det som om det blir mer og mer desperat.
|
I mine øyne er ikke dette noe problem i det hele tatt. Det kan gjøres akkurat som før, bare at kravene til erfaring styres mer av tilsynet enn av selskapene selv. Til nå har ikke dette vært noe problem fordi de tradisjonelle selskapene selv har sett verdien av å få godt erfarne piloter, så timekravene har de satt selv. Nå har utviklingen gått raskt mot at noen få timer og kredittkort er viktigere enn erfaring... Ergo må man få tilsynet til å sette foten ned.
Hvis Norwegian,
SAS og andre selskaper ønsker å ansette folk "rett fra gata", så får de selv tilrettelegge og stå for en solid og tilstrekkelig integrert utdannelse slik tradisjonen har vært før. Ingenting hindrer Norwegian fra dette, men det koster selvsagt penger. Ryanair har vel også noe tilsvarende opplegg for sine ferskeste kandidater.