Quote:
Originally Posted by Earlybird.
Siden du spør
Opptak på flyskole burde være etter evne, ikke betalingsevne
Lånekassen burde gi lån/stipend til hele utdannelsen
Som ferdig utdannet står man med et kommersielt sertifikat med rettigheter til å fly flermotors fly og instrument flygings rettigheter. (denne kostnaden er IIIutdannelsen og bæres av eleven)
Etter ansettelse i et selskap burde selskapet bære kostnaden på opplæring og sertifisering på selskapets fly (selskapene burde også velge best egnet, og kutte ut det altfor vanlige spm i dag. "will you pay your own type rating?")
Hvis basen består lenger enn 6 mnd burde selskapet begynne å ansette fast.
|
Hva skal så være kriteriet for å få stipend/lån? Alt det vil oppnå er at de so ikke får dette fortsatt vil strømme til USA og komme tilbake for å undergrave de som har fått lån/stipend... Dermed er du jo like langt bortsett fra at noen får statsstøtte til å "kjøpe" seg en jobb.
Bondingen til Norwegian er i seg selv ikke så ille. Om du jobber 3 år med lavere lønnsskala enn en som begynner med type rating eller blir trukket en sum fra det høyere lønnstrinn spiller vel liten rolle. Det som potensielt ikke er så bra er beskyttelse ved evt. miste av jobben. Da kan sistnevnte versjon være økonomisk vanskelig for den enkelte da individet er ansvarlig for lånet og ikke selskapet... Det kommer da an på hvordan kontrakten er utformet på dette punktet.