Quote:
Originally Posted by TOS
Nei, en mulighet er som Universitetet i Tromsø har tatt initiativ til - statlig finansiert utdanning av flygere. Det er nok imidlertid ikke så mange andre land som kan ta seg råd til dette.
Om selskapet vet at de har bruk for kandidaten også i fremtiden og er sikker på at det er riktig person, så er det nok ikke nødvendigvis slik at totalkostnadene vil stige så mye. Det man mister er fleksibilitet, og i en bransje som hopper opp og ned så er kanskje denne fleksibiliteten verdifull for selskapet.
Det andre er de pilotene som har type rating fra selskap X og som vil flytte til selskap Y (se forrige innlegg).
|
Jeg støtter ordningen UiT driver. De opererer på en måte som Forsvarets flyskole, dvs. lokke til seg mange håpefulle for så å eliminere de som ikke er gode nok. Dermed får man de aller mest skikket til å føre et fly, og minsker faren ved bortfall under kontraktsperioden.
Som du poengterer er flybransjen utrolig dynamisk, så fleksibilitet er jo å ettertrakte. Men de som trenger fleksibilitet, er jo de som "lager" markeder og ikke "bare" følger inflasjonen, til en viss grad om du forstår hva jeg mener.