View Single Post
Old 30-01-2012, 14:16   #231
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Default Re: DY's Malagabase - nye betingelser

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
OK. Jeg har selv indikert at dersom det er et stort problem så er en statlig finansiert løsning en mulighet, så det er jeg enig med deg i. Utfordringen er vel at en slik finansiering er forbeholdt relativt få land i verden (jeg tenker ikke på flygerutdanning, men lån/stipend til utdanning helt generelt).

Det andre er da: Hva med de som har type rating? Slik du skisserer løsningen så kan det virke som at man forventer at piloter ikke skal flytte på seg, og om de ikke gjør det så er løsningen med at selskapet alltid betaler for opplæring på eget materiell mindre problematisk (og med senioritetslistene som dere ofte opererer med så er vel incentivene ikke akkurat lagt opp til å kunne flytte på seg - noe som på meg virker nokså merkelig, men det er en annen sak). Skal man nekte å ta inn folk med eksisterende type rating? Hvordan skal dette håndteres?

Forøvrig så er jeg helt enig i at som et prinsipp så bør ansatte som driver ordinær "produksjon" som hovedregel være ansatt i selskapet, men jeg har også full forståelse for at man ønsker fleksibilitet (fleksibilitet betyr på den ene siden at sikkerheten for den ansatte er lavere, men samtidig så kan den åpne opp for at flere ansattes og det er vel ingen ulempe).
Hvis et selskap ansetter en pilot som allerede har typerating på selskapets type må han bare gjennom et par simulator runder og en OPC på selskapets prodedyrer, før han flyr på line.. Dette er helt vanlig praksis.

Det at andre land ikke tilbyr studie lån/stipend er da ikke akkurat et godt argument. Skal Norge kutte ut mange av de sosiale godene som jeg iallefall mener gjør at Norge er i toppen på levestandard og utdannelse, fordi andre land ikke gjør det?

en litt morsom vri.. skal Norske forsvaret begynne å spørre på opptaket til flyskolen i luftforsvaret om kandidatene er villige til å betale for sin egen utsjekk på f-16? ligger vel ca på 40 mill var det ikke??
Earlybird. is offline