Quote:
Originally Posted by TOS
Jeg kjenner nordmenn som bor og jobber i England som kontraktsansatte (riktignok ikke i luftfarten), og de betaler sin skatt til England. Hvem det skal skattes til er vel avhengig av hvor man har sitt bosted rent skattemessig, så innsyn i kontoer for norske myndigheter er ikke påkrevet. Det er jo ikke slik at alle andre land som har selvstendige næringsdrivende med eget ansvar for å betale skatt kun har nullskatteytere.
Det foreligger forøvrig en skatteavtale mellom Estland og Norge, på lik linje med avtaler mellom Norge og andre europeiske land, som regulerer en del forhold knyttet til skattemessig bosted, det å unngå dobbeltbeskatning osv. så helt Texas er det vel ikke... 
|
----
For meg virker dette som en naiv tilnærming til problemstillingen.
Det er mange nordmenn (enkeltpersoner) som jobber i diverse kontraktsjobber rundt omkring i verden - men her snakker vi om hele selskaper som strukturerer driften og organsierer seg slik at man bl.a ikke betaler arbeidsgiveravgift og sosiale ytelser til de ansatte, og de ansatte betaler ikke skatt/avgift noe sted.
Nå er jeg ikke sosialøkonom, men noe sier meg at om alle ledende bedrifter (Statoil, Telenor etc etc) skulle la sine ansatte arbeide fra en postboksadresse på Guernsey, og ikke være ansvarlige for noen ting - så blir det dårlig stelt her i landet.
Vi fikk for en tid siden en pilot (norsk) til vårt selskap fra Ryanair. Han hadde slik jeg oppfattet ham vært ansatt via rekrutteringsselskapet Brookfield, med base i Frankfurt. En nordmann, ansatt i et britisk(?) rekrutteringselskap på vegne av irske kontraktører, basert i Tyskland. Hvor tror du han betalte sin skatt? Ingen steder! Om han ikke selv velger å skatte (og det er vel få av disse som gjør slik jeg oppfatter det) - så blir lønnen brutto = netto. Ergo kan piloten leve av en relativt lavere lønn en markedet ellers gir. Piloten holder kjeft, rekrutteringselskapet holder kjeft og flyselskapet holder kjeft. 72 % av Ryanairpilotene har i flg. danske aviser denne type avtale.
For meg er det helt usannsynlig at andre flyselskaper skal sitte og se på dette, uten å måtte gjøre tilsvarende grep.
Men på et område tror jeg du har rett: Dette er sannsynligvis ikke ulovlig, og jeg er skeptisk til om myndighetene i de enkelte land (ev EU) har kapasitet til å ettergå dette.
Tally-Ho