Quote:
Originally Posted by Earlybird.
25K euro fordelt på 3 år eller ca 695E i mnd.
Ingen forventer at dy skal eksportere norsk lønnsnivå, men når det gjelder sosiale goder og sikkerhet syns jeg vi i Norge skal unngå å være så arrogante å mene at det er kun vi i Norge som fortjener det og at det er helt greit at dy gir ut kontrakter hvor folk kan bli sagt opp etter 5 sykedager. Kjos sier han må tilby dårligere vikår til de utenlandske basene for å bevare sikkerheten til de i Norge. det er BS! enkel måte å kue de norske ansatte til stillhet... splitt og hersk på stort plan i DY dette!
|
Selvfølgelig...den "bondingen" var noe mer fornuftig. Beklager, leste det litt feil først
På en måte kan det Kjos sier også ha elementer av sannhet. For å drive under nåværende prispress etc. er den eneste måten å sikre de "norske" sine nåværende betingelser er at andre "sponser" dem ved at de blir billigere og dermed får ned totalkostnadene. Alternativet er kanskje total utflagging?
Quote:
Originally Posted by scarebus
Et kort forslag som egentlig burde være en selvfølge (?) vil kunne innebefatte:
1. Fast ansettelse under samme kollektivavtale som resten av de ansatte, med felles ansennitetsliste. Selvsagt med lønn som samsvarer landet man har base. Ergo ikke norsk lønn i Spania, men "spansk" lønn som i Spania samsvarer nogenlunde med den norske i Norge.
2. Lik avtale/vilkår når det gjelder turnus, sykelønn etc.
De færreste i vår Skandinaviske boble ønsker nemlig irske forhold også heroppe:
Crews Protest United/Aer Lingus Job Outsourcing
http://www.unitedafa.org/news/events...s/default.aspx
Workers file for union recognition at Aer Lingus
http://peoplesworld.org/workers-file...at-aer-lingus/
|
I punkt 1 har du allerede laget en potensiell konflikt, nemlig forskjellig lønn. Felles senioritetsliste eller ikke, du vil få "lavtlønnede" flygere i lavkostland som kan fly sektorer som ellers kunne flys av de "høytlønnede" i høykostland. Dermed har du fortsatt press fra "lavkostnad" mot "høykostnad". Dette kan jo riktignok reguleres av foreningen som krever restriksjoner om hvem som kan fly hvor etc. Problemet da er jo at det fort blir A-lag og B-lag hvor noen kan gjøre det meste mens andre har masse restriksjoner på hvor de kan operere for å ikke undergrave de "høytlønnede". Effektene av akkurat denne løsningen kjenner jeg veldig godt til...
Joda, jeg vet godt hva de holder på med i USA og hørt masse om bråket rundt Washington basen.